Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Monday, September 12, 2011

Tak Sedar Diri

Assalamualaikum..
kacak tak?
Selalu kita dengar "Manusia tidak sempurna"
kita bukan malaikat..
kita manusia yang punya nafsu untuk dikawal..
dan untuk mengawal nafsu bukan suatu perkara yang mudah..
kita dapat terima bahawasanya manusia itu tidak sempurna..
tapi kita sendiri tak sedar yang kita sebenarnya mencari kesempurnaan..

Everything must perfect..
bila orang lain buat silap dan buat salah..
kita tanpa sedar yang kita mengkritik mereka..
mungkin manusia itu gagal mengawal nafsunya..
tetapi bukan dengan cara kritikan mampu mengubah seseorang..
jika kita mahu membantu kita haruslah membimbing dan mendorong..
sama ada kita sedar atau tidak..
jika kita alpa kita sendiri tidak dapat mengawal nafsu kita..
dan bila kita berada ditempat mereka..
barulah kita akan faham rasa sakitnya..

Jika kita masih tak sedar diri lagi..
dan terus menghina, mengeji dan mengkritik..
satu hari nanti..
semuanya akan kena pada kita kembali..
Sedarlah atau tunggu saja waktunya..
kita punya pilihan!

Terimalah kekurangan dan kelebihan seseorang itu seadanya..
kita tak mahu jadi orang lain begitu juga orang lain tak mahu jadi macam kita..

Assalamualaikum..

10 comments:

IMANSHAH said...

salam

belum sembuh lagi ke??

syazwiena khan said...

tu yang pakai tongkat tu syah la ?
kacak ek ? serius . msti dkat stadium blkg malinja tu .

Far8 budak baik said...

kannn kene ar bersyukur
terima jelah ape yang ade knn...
perghh ayat....

Muhamad Zaki Zafir said...

aku xprnh kisah ckp org sbb org xkn prnh rasa puas.xpe yg pnting jgn jd mcm diorg yg slalu mengeji org lain. :)

bunga said...

betulll..sebab DIA Maha Adil..

Jue said...

lor ciannya pakai tongkat..tp kan beb, maybe kita scara x sengaja terjudge org =)

beb, aku pakai nama ko utk nxt entry tau..weee~

::FAIZ FARISH:: said...

blm sembuh lagi?

Hanie_Dew said...

kadang kita lupa yang apa yang kita kritik tu sebenanya ada jugak kat diri kita. manusia kan.

ainz said...

biase la...ade segelintir manusia tak senang duduk tgk orang senang..hurm..

ciK LyndaWawa said...

syah ke tu???