Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Tuesday, September 13, 2011

Panic Disorder atau Agoraphobia


Assalamualaikum..

Sebelum melangkah ke alam universiti..
aku menghidap sejenis penyakit..
yang aku sendiri tidak tahu apa namanya..
dan setelah aku cari dan gali akhirnya aku jumpa penyakitnya..

Tetapi aku sendiri tidak pasti sama ada aku menghidap PANIC DISORDER atau AGORAPHOBIA.. sejenis penyakit psikologi.. aku sudah hampir sembuh...
aku sendiri tidak tahu bila penyakit ini bermula..
Semasa aku menjadi ketua pengawas disekolah rendah..
aku boleh berdiri dihadapan orang ramai dan menyampaikan ucapan..
mungkin biasa kita lihat ramai yang tidak berani memberikan ucapan dikhalayak ramai..
tetapi aku mula tidak dapat berinteraksi dihadapan orang ramai apabila aku melangkah kealam sekolah menengah..

aku tidak boleh berada dalam kalangan orang ramai bila bersendirian..
contohnya didalam shopping complex..
dada aku akan jadi berdebar-debar..
nafas terasa sesak..
mula terasa pening-pening..
takut melihat orang ramai...
disebabkan itu aku jarang keluar rumah..
menjadi kemusykilan apabila seorang anak teruna duduk dirumah tanpa bergaul dengan anak-anak polis yang lain..
aku hanya terperap dirumah sepanjang masa..
bertemankan buku dan juga televisyen..
apabila aku masuk ke asrama..
aku tidak punya masalah..
mungkin kerana aku punya kenalan yang aku kenal..
aku tidak punya masalah bila aku bersama dengan orang..
tapi penyakit aku datang bila aku bersendirian bersama-sama dengan orang-orang yang tidak dikenali dalam jumlah yang sangat ramai..

Semakin lama penyakit aku jadi makin parah..
dan aku mula takut ia menjadi lebih parah..
apabila aku keluar dari rumah dan orang2 disekeliling memandangku..
aku jadi terlalu malu..
nafasnya aku tidak seimbang...
aku jadi takut terhadap orang-orang sekeliling aku..
lalu aku masuk semula kerumah..
banyak kali juga aku disindir abang dan kakak aku..
bila aku menolak untuk membuang sampah diluar kawasan rumah..
"Macam paparazi nak ambil gambar!"
aku tidak kisah dengan sindiran itu..
tapi sememangnya aku tidak dapat mengawalnya..

Akhirnya aku mengambil keputusan untuk mengubati penyakit ini..
aku beranikan diri untuk keluar dari rumah sendirian..
aku pergi ke shopping complex sendirian..
mulanya ianya amat sukar..
namun aku tetap mencubanya setiap hari..
dan penyakit aku akhirnya berkurangan..

Setelah mengkaji dengan bersumber maklumat internet..
aku rasakan penyakit aku lebih kepada AGORAPHOBIA tetapi aku juga punya simptom2 PANIC DISORDER..

Panic disorder
Panic disorder is a type of anxiety disorder in which you have repeated attacks of intense fear that something bad will occur when not expected.

A panic attack begins suddenly, and most often peaks within 10 - 20 minutes. Some symptoms may continue for an hour or more. A panic attack may be mistaken for a heart attack.

Panic attacks may include anxiety about being in a situation where an escape may be difficult (such as being in a crowd or traveling in a car or bus).

A person with panic disorder often lives in fear of another attack, and may be afraid to be alone or far from medical help.

People with panic disorder have at least four of the following symptoms during an attack:

Panic attacks may change behavior and function at home, school, or work. People with the disorder often worry about the effects of their panic attacks.

Simptom2 yang dialami oleh orang yang mempunyai penyakit panic disorder banyak aku alaminya.. ia berlaku bila aku sendirian didalam kawasan orang ramai...

Agoraphobia
agoraphobia is a condition which develops when a person begins to avoid spaces or situations associated with anxiety. Typical "phobic situations" might include driving, shopping, crowded places, traveling, standing in line, being alone, meetings and social gatherings.

Agoraphobia arises; from an internal anxiety condition that has become so intense that the suffering individual fears going anywhere or doing anything where these feelings of panic have repeatedly occurred before. Once the panic attacks have started, these episodes become the ongoing stress, even when other more obvious pressures have diminished. This sets up a "feedback condition" which generally leads to increased numbers of panic attacks and, for some people, an increase in the situations or events which can produce panicky feelings. Others experience fearful feelings continuously, more a feeling of overall. discomfort, rather than panic.

A person may fear having anxiety attacks, "losing control", or embarrassing him/herself in such situations. Many people remain in a painful state of anxious anticipation because of these fears. Some become restricted or "housebound" while others function "normally" but with great difficulty, often attempting to hide their discomfort.

Agoraphobia, then, is both a severe anxiety condition and a phobia, as well as a pattern of avoidant behavior.

Tetapi Agoraphobia lebih tepat menjelaskan keadaan aku.. aku pun sendiri tidak tahu bagaimana aku boleh menghidapi penyakit ini.. sedangkan adik beradik aku yang lain normal sahaja..
namun begitu setelah usaha yang aku lakukan mendatangkan hasil.. walaupun ia masih ada dan kadang-kadang menyerang aku.. tetapi ia masih terkawal.. aku harap beberapa tahun lagi aku akan sembuh dari penyakit ini.. InsyaAllah.. aku mahukan hidup yang berkualiti.. Allah tidak akan mengubah seseorang itu jika mereka tidak berusaha mengubah diri mereka.. dan Alhamdulillah usaha aku mendatangkan hasil..

Bagi mereka yang pernah mengalami penyakit seperti ini.. janganlah gusar kerana penyakit ini boleh diubati.. malah ada orang yang telah sembuh dari penyakit ini mampu berjaya dari mereka yang normal.. kita cuma perlu melawannya...

Assalamualaikum..

suber di SINI dan SINI dan SINI

p/s: sorrylah tak translate.. aku faham je walau dalam bi tapi nak translate payahlah sikit.. aku tahu korang fahamkan..

10 comments:

lisa min said...

haha. kontra dgn aku yang suka jalan kt shopping complex sorang sorang. hahaha.

Hanie_Dew said...

tawakal nag berdoa kepada Allah swt. Dia yang empunya penawar kepada segalanya. respect sebab ko kuat semangat sebab berusaha sendiri untuk atasi penyakit saikologi ni.

nak kek. ambik la. potong kecik kecik.ramai kwan dtang beraya tu...

bunga said...

ooo..baru tau..ada gak yek cam tu..
insyAllah berdoa akan dimudahkan..

ciK LyndaWawa said...

berdoa yer,,saya sakit pakinson.tak leh tengok org hansem.wuwuwu=]

apik pehe said...

aihhh..ni takleh biar duk soran gni

bighagenjo said...

aku pon ada fobia yg tak menyenangkan,
yg penting kita ada semangat untuk berubah

♕ Mr.IX ♂ said...

owhhh! harap2 dapat atasi yer thru time.... aku klu sorg2 baik duk umah jer...melainkan ada matlamat tak kisah sgt..

Jue said...

aku mcm dpt rs ko rs sbb dulu kwn baik aku waktu skolah rendah mcm tu gak. it took ages for her utk recover. nowadays, dia dah ok. siap ber sosial lg **tlebih pulak kan**. mungkin dia bls dendam sbb xdpt nak enjoy mende2 kebebasan di luar jd bila dah da peluang, dia guna sehabis baik
psst: dia non-muslim..kot2 ada yg slh faham komen aku =)

Eyla Gurlz said...

Salam... sy eyla from jb.. Sy cuma nak tnya mcm mana cara nya nk atasi penyakit ni..? kerana sy merasa sy juga menghidap penyakit PANIC DISORDER & AGROPHOBIA ni.. tanda2 yg awk sebutkan tu terjadi pd sy.. malah sy merasakan lebih teruk dri ape yg awk nyatakan.. hmpir stiap hari, mlm n saat sy merasa kan seperti mahu mati... umpama ada tangan yg ign mencabut nyawa sy.. sy terlalu tkut sgt.. dulu sy tdk mcm ni.. sejak 6bulan lepas sy mula takut pd ketinggian , kelajuan , kegelapan , kesesakkan.. menjadi pemarah, dan tidak boleh berada di tempat sesak raMAI org dan terlalu bising.,.. sy yg dulu nya seorg yg lasak n tk suka ddk di rumah kini menjadi pendiam.. murung malah slalu bersedih n termenung.. kdg2 tnggung jwb sy pd suami n anak mula terabai... 1 tahap yg paling sy takuti bila kdg2 sy menjadi seorg pelupa yg teramat sgt... sy berharap sgt2 awk dpt mmbantu sy bgai mana utk mengatasi penyakit ni... sy tk sggup lg...

Anonymous said...

salam eyla... maslah saya sama seperti diatas.... fikiran sy jd celaru dan kdg2 dada berdebar2 dan sesak nafas... doktor sahkan sy mengalami panic disorder... sy sgt fobia bila terdengar ttg eksiden,penyakit dan apa2 saja yg berkaitan dgn "sakit"... kdg2 sy mengalami gangguan tidur... skrg sy tgh berubat care perubatan islam...