Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, September 8, 2011

Mahu Jadi Seperti Semut

Assalamualaikum..
Bila ada saja tempat makanan manis..
pasti para semut datang mengerumuni makanan tersebut..
mengambil sedikit demi sedikit makanan mereka pulang kemarkas..

Bagi manusia semut mungkin satu gangguan..
dan juga menunjukkan tempat itu kotor..
tapi apa yang patut dicontohi oelh sikap semut ini..
adalah KERAJINAN..

Aku mahu jadi seperti semut..
bukan bermaksud mahu jadi kecil seperti semut..
aku bersyukur dilahirkan sebagai manusia yang sempurna fizikalnya..
aku cuma mahu sikap rajin yang ada pada semut..

sebagai manusia..
jika kita pemalas..
kita tak akan mampu mencapai kehendak dan impian masing-masing..
tanpa usaha kejayaan tak mungkin menjadi milik kita..
kalu berjaya pun mungkin itu cuma rezeki..
tapi xselamanya kita akan berjaya dengan sikap malas itu..

Manusia boleh berubah..
jika kita punya azam dan keinsafan..
kadang-kadang kita punya seribu alasan..
kenapa kita gagal..
namun alasan-alasan itu sedikit pun tidak membantu..
ia sekadar memuaskan hati untuk sementara..

Kalau aku mampu menjadi semut..
yang tak jemu-jemu bekerja demi angkatan-angkatan mereka..
aku juga ingin menjadi seperti mereka untuk keluarga dan juga negara..
Adakah kita menyumbang kepada pembangunan dan keamanan negara?
Marilah kita renungkan..

Assalamualaikum..

9 comments:

IMANSHAH said...

tapi semut kalau ketik sakit

FaizalSulaiman said...

nak jadik macam semut!kecil2 tapi semangat juangnya tinggi!

Amy Syaquena said...

betul tue samalah kita mencontohi sikip yang ada pada semut..

http://www.sinarraudah.com/2011/09/marsha-masuk-hospital-telan-ubat-aku.html

aleen aiden said...

btul jugak.kecik,tapi semangat kerjasama 2 ade.hu3

ILA HonEyBuNNy said...

semut memang rajin walapun dia kecik...hehe...semangat tu ada..

alamak..ila mmg tgh malas neh syah..ehhe

ainz said...

team work tu penting untuk mencapai satu2 matlamat.. :)

eqbalzack said...

salam syah,
nnt free boleh join GA abg eq ok..

Run Away♥ said...

semut sebenar nyer kuat dan bersemangat...dapat membawa benda yg lebeh berat dari nya..;d

Anonymous said...

Kalau Aku jumpa memang Aku telan semut tu hidup2. Siapa suruh nak jadi semut haiaha :)