Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Sunday, May 8, 2011

Kenangan Itu Mengingatkan Aku

Assalamualaikum..

Satu demi satu rakan sekelasku beredar dari kelas bersama ibu atau ayah masing2..
hatiku masih lagi berdebar-debar..
semalam aku bagitahu mak supaya mak yang datang untuk tanda tangan buku rekod aku..
selalunya abah yang datang untuk tanda tangan..
dan setiap kali itulah aku jadi malu sendiri..
abah seorang anggota polis..
suaranya kuat dan lantang..
pernah sekali masa aku pergi balai untuk hantar makanan..
aku nampak abah aku soal siasat penjenayah..
memang menakutkan sampai aku jadi menggigil..

result aku kali ini amat mengecewakan sedikit..
kalau selalunya kau antara top 3 dalam kelas..
kali ini aku dapat nombor 13...
puas aku pujuk mak untuk datang tanda tangan..
mak terpaksa menolak sebab mak tak ada kenderaan nak pergi sekolah aku..
akhirnya aku redha..

dulu masa ayah datang tanda tangan..
aku kena marah depan2 cikgu..
suara abah memang kuat..
habis pecah rahsia aku dekat rumah..
abah cerita sikap aku kat rumah macam mana..
aku tak kisah kalau depan cikgu..
tapi masalahnya rakan sekelas aku pun ada..
aku pernah kena nganjing dalam kelas sebab itu..

kali ini memang aku agak aku kena kaw2lah...
tiba-tiba kawan aku tegur..
"Hari ini cerita apalah yang menarik aku dengar tentang kau nanti"
sungguh sinis kata2 beliau..

tiba-tiba nama aku dipanggil..
aku lihat mak yang datang..
debaran aku hilang serta merta..
mak cuma tersenyum bila dengar apa yang cikgu cakap tentang aku..
selesai tanda tangan.. aku pun balik dengan mak..
aku tanya mak naik apa datang sini..
rupa-rupanya mak jalan kaki datang sekolah aku..
sanggup mak jalan kaki semata2 nak tanda tangan buku rekod aku..
aku rasa jarak sekolah dengan rumah aku agak jauhlah..
sebab aku sampai rumah terus terbaring kepenatan..

malam itu aku kena marah dengan ayah aku sebab result rendah..
aku terima jelah..
memang salah aku..
tapi sekurang2nya aku tak rasa segan datang sekolah nanti..
peristiwa ini semasa aku darjah lima..
zaman kejatuhan aku..

Terima kasih Ma...
semoga Ma tenang dan aman didunia sana.. semoga Ma berada dalam kalangan orang yg beriman.. Amin...

kenangan itu selalu mengingatkan aku..

Assalamualaikum..

28 comments:

ayie said...

bestnyee bila kenang kisah lama..terutama kenangan degan emak

Ayuni said...

sowi, nk tny, mak awk dh xde ke?

Far8 budak baik said...

amin..sedih aku baceee...
doakn ma kau ehhh..
sangup dy berjalan kaki
ke sekola...
sedih aku kat sini..huh

FaizalSulaiman said...

alfatihah untuk emak syah.

doakan kesejahteraannya di sana.

darkbatman said...

life is wonderful biler org tsyg di sisi. al fatihah!

apik pehe said...

syah..apik sedekahkan al fatihah..
gitulah kalau dah betol2 sayang...

wahida said...

al fatihah utk mak syah...semoga arwah tenang di sana...amin...

ko pun anak polis jugak eh?

liyana said...

amin..semoga berada dalam kalangan org beriman..

M a W a D D a H said...

lama xjenguk syah kacak di sini...:)

kenangan kan...huhuhu...bile kita imbau kembali rase sayu je kan...huhu...adah faham..adah pun kehilangan mak...huhu

♕ Mr.IX ♂ said...

biasalah hati ibu lembut skit...huhu..

Miecyber said...

Al Fatihah untuk Ma Syah....


Burung Walit

HonEyBuNNy said...

al-fatihah untuk ma syah....

kasih ibu selamaynya kan......-(

~s U e y ~ said...

al-fatihah untuk arwah.
be strong ;)

ARAJ said...

tak semua yang kita sayang tu kita miliki...doa anak yang soleh mnjadi peneman dia disana.. ujian untuk kau. kami tak tau bila..mungkin satu hari nnt..semoga terus tabah dan kuatkan dir..aku dan kawan2 ada dibelakang kau untk mengengam sijil kejayaan..

SENYUM SELALU SYAH!!!!

nur aisya humaira said...

Aisya pun sme syah, kalau boleh mcam sume bende memalukan ayah nk cite kt sekolah...da laa ckp kte tk buat keje laa,malas laa,ape laa...sampaikan klu time kne bgi surt utk ayh datg, siap sorok lgi..tk mo bgi ayh pi..hahaha..

Ayie said...

alfatihah utk mereka..

nas said...

nice entri ko ni
hu3
baguslah...
mak aku cm2 gak
xkesah sgt ngan prestasi anak2 cuma inginkan anak2 dia terbaik2... ayah aku bila anak dapat resut xelok.. mmg xkan pegi amek report kard n sign punye :)

bunga said...

kasih sayang seorang ibu..:)

bunga rasa sayu baca entri ni..sesungguh kasih sayang ibu sukar kita ungkaikan..

.sweet-ants. said...

:( sedihnye... pengorbanan seorang emak. kita selalu je nakal kan? semoga mak syah tenag di sana.. dah besar jgn nakal2

Rtp Farra Arisha said...

terharu bila baca kisah nii. :'(
just pray for her best. al-fatihah.

hans said...

time akhir sem lagi sadis ko akan rasa
hahahaha

Review Filem Kongsi

Imran nyambek said...

sedeh ni. (T_T)

Muhamad Zaki Zafir said...

ayah garang, mak lah penenang. :)

semoga emak dtempatkan di kalangan hambanya yg beriman.selalulah doakan mak.doa anak yg soleh takkan putus.

Eyrique Ettiqazz. said...

cerita kita sama tp x serupa...berbeza watak..selalunya mak EE yg dtg sign my report card but masa EE sekolah menengah,abah EE dah rajin pegi..sblm ni adik-beradik lain mak la yg pegi...maybe EE anak bongsu,tu yg abah bg lebih sikit...tp abah EE lain drpd abah shah sbb kalau cikgu EE tanya camana EE kat rumah,abah jwb macam biasa la,mcm kat sekolah..abah EE x byk ckp...lain la kalau mak..

now abah pon dah meninggal.rindu masa itu...

mie said...

kenangan lah segalanya...
harap itu tidak dilupai..
eheheheee

echah mashuri said...

weh ko sabar weh.ak leh byg sbb ak pn dah xde abah.;')

Eazy Izzuddin said...

kenangan akan disimpan dan diingat buat selama2nya ;)

Far8 budak baik said...

nape tak update...aku hilang kau pun hilang kan??hahaha =p