Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Saturday, April 16, 2011

Bila Hujan Mencintai Tetapi Tidak Memiliki

Assalamualaikum...

Argh!! satu jeritan yang perlu aku luahkan..
satu penyesalan mungkin bagi aku..
namun perkara yang lepas tak perlu diungkit...
yang perlu sekarang hanyalah tawakal..
mungkin kita hadapi kesukaran..
tapi bila kita sentiasa dekat padaNya..
dan selalu memohon pasti segalanya akan berubah..
kita hanya mampu merancang..
tetapi DIA yang menentukannya..

KSK: adik buat apa dekat luar ni? hujanlah.. adik taknak tengok mak?
ASK: kejap lagi adik masuk.. adik tengah berdoa ni..
KSK: doa?
ASK: a'ah.. mak pernah cakap hujan ini satu rahmat.. dan antara waktu mustajab berdoa ketika hujan turun..
KSK: oh, yeke? akak baru tahu..
ASK: akak doalah sekali.. mungkin doa salah seorang daripada kita akan termakbul..
KSK: (mengangguk dan berdoa)

Dari Sahl bin a’ad Radhiyallahu ‘anhu bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda.

“Dua doa yang tidak pernah ditolak ; doa ketika waktu azan dan doa ketika waktu hujan”. (Mustadrak Hakim dan dishahihkan oleh Adz-Dzahabi 2/113-114).

Imam An-Nawawi berkata bahawa penyebab doa pada waktu hujan tidak ditolak atau jarang ditolak ialah kerana pada saat itu sedang turun rahmat khususnya curahan hujan pertama di awal musim. (Fathul Qadir 3/340).



SK: Saya nak ucapkan terima kasih pada awak.. akhirnya saya dah bertemu dengan apa yang saya cari..
EJ: sama-sama.. awak tahu kenapa saya buat semua nikan..
SK: saya tahu.. sebab tulah saya nak ucapakn terima kasih.. hanya Allah saja yang mampu mebalas segala kebaikan yang awak buat pada saya.. saya akan kahwin dengan dia..
EJ: tahniah! (cuba menahan diri daripada menangis namun airmata mengalir jua dan dia terus menangis selama 2 jam)
SK: awak dah habis menangis? lamanya awak menangis sampai 2 jam
EJ: dah... terima kasih sebab tunggu saya menangis..
SK: dan saya nak ucapkan terima kasih sebab selama ini awaklah yang banyak menyokong saya.. dan awak seorang saja yang percaya pada saya..
EJ: sama-sama.. saya buat semua tu sebab saya cintakan awak.. saya gembira awak akan berkahwin.. jangan jadi budak2 lagi.. saya takut dia tak suka.. tapi saya suka perangai budak2 awak tu..
SK: saya akan jadi lelaki yang lebih matang.. dan sebelum awak pergi saya nak bagi hadiah.. sekali lagi terima kasih sebab ada ketika saya susah dan senang.. jumpa lagi..
EJ: jumpa lagi..

hidup manusia selalunya berbeza-beza.. bukan semua yang kita impikan dan rancangkan kita akan dapat.. kita kena ingat walau sehebat manapun perancangan kita yang tentukan segalanya hanyalah DIA..

mencintai bukan bermakna memiliki.. tapi mengorbankan diri untuk orang yang kita sayangi..

berkorban bukan bermaksud mengorbankan maruah diri.. tetapi menerima kenyataan dan memberi jalan.. yakinlah jodoh kamu telah ditetapkan.. yakinlah ada seseorang yang telah diciptakan untuk kamu..

jika kamu yakin perasaan itu suci.. maka sucilah.. jika kamu yakin perasaan cinta itu hina.. maka hinalah.. kecantikan buka pada rupa, pada baju, pada tudung, pada kasut.. tetapi pada hati.. yang bisa dilihat pada mata kasar belum tentu menjaminkan apa-apa..

Assalamualaikum...

maklumat : SINi & SINI

p/s: selesai MUET tenagahari tadi.. bila aku ingin lakukan yang terbaik.. aku selalu tak dapat nak mencapainya.. aku beserah..

9 comments:

HonEyBuNNy said...

haruslah sucikan perasaan kita kan agar menjadi suci...;-)

syah,tunggu ja result muet nanti...band 5 pa..heheheh

Awie Omar said...

tergamam sekejap lepas habis membacanya... WOW!

corat coret beta said...

Wah info yang sangat baik.

IMANSHAH said...

kadang-kadang bila panas kita merungur, bila hujan kita merungut

bunga said...

cinta xsemestinya dimiliki..kadang2 pergorbanan diperlukan..

n bunga suka entri ini..

shafiqahaimanina said...

setuju sama sekali. mencintai bukan bermakna memiliki.. tapi mengorbankan diri untuk orang yang kita sayangi.. :) tetapi lebih indah jika kita dapat memilikinya.

nas said...

betul tu.. kadang2 nampak org tu nice je.. pakai tudung labuh...muka manis... baju bagus2.. mst ade segelintir yg berperangai xseperti apa yg dipakai.. hu3... same wif org lelaki yg pakaiannya asyik berjubah.. :)

Miecyber said...

Good luck...

Ikan Patin Temerloh

Siti Mashitah Saidin said...

kadang-kadang allah hadirkan seseowang yang bukan milik kita, supaya bila Dia menganugerahkan seseorang, kita tahu menghargainya... :)