Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Friday, April 1, 2011

Tart Telur Si Kacak

Assalamualaikum..

Hari ini aku nak berkongsi resepi..
desert kegemaranku yang dinamakan TART TELUR..
sebelum tu aku nak cerita sejarahnya bagaimana aku begitu menyukai tart telur..
masa aku form 3..
aku ambil subjek sejarah untuk PMR..
semua orang pun ambil..
aku ni memang lemah subjek sejarah..
aku pun tak tahu sebab apa..
mungkin sebab sejarah ni tak boleh guna logik akal.. tak boleh nak guna machine gun untuk tembak sesuka hati..
satu hari cikgu aku buat Quiz sejarah..
tanpa semena2nya aku dapat menjawab quiz itu dengan jayanya..
dan memperolehi dua ketul tart telur..
sambil makan dihadapan pelajar2 lain..
untuk pengetahuan korang budak lelaki kelas aku cuma ada 3 orang dan 2 orang masa tu tak datang.. dan seramai 28 orang pelajar perempuan..
pada awalnya ramai pelajar lelaki kelas aku tetapi sebab mereka menolak untuk mengambil subjek Bahasa Arab semasa PMR..
jadi aku makan dengan rakusnya dihadapan perempuan2 lain..
sedap gila waktu tu.. memang meleleh.. lepas tu terus aku suka..
itulah sejarahnya..

Inilah Resepinya:

Bahan-bahan ( utk satu bekas tart yg besar tuh )

  • bahan utk crust : 2 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan gula halus
  • 1/2 teaspoon baking powder
  • 1/4 teaspoon garam
  • 1/2 cawan butter (bhgikan kpd 8 bhgn kecil2)
  • 2 biji telur
  • bahan utk filling : 1 cawan susu cair
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula halus
  • 1 cawan air
  • 1 tbs tapung kastard
  • ½ tsp vanilla essence

Cara-cara

  1. Utk buat crust : Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam ke dlm doh mixer/food processor/guna tgn pun boleh. Sebatikan.
  2. Masukkan butter. Sebatikan.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Tunggu hingga menjadi bentuk doh.
  4. Cara utk buat filling dia pulak : Pukul gula dan telur.
  5. Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati.
  6. Tekan2 doh ke dalam bekas tart/pie. Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan doh tadi.
  7. Bakar dlm oven. agak2 jer temp dia. agak2 nmpk mcm dah kekuning orangean tuh masak la tuh! tunggu sejuk baru potong!
  8. Selamat menjamu selera!

Ini bukan resepi aku.. tetapi telah di cilok di MYRESEPI..
pergi terjah kalau nak tengok resepi lain..

Assalamualaikum..

p/s: kotang tahukan siapa si kacak tukan? kah3..

27 comments:

FaizalSulaiman said...

perghh

takpena terfikir nak buat.beli je yg dah siap.LOL

syazwiena khan said...

memang !
uitm kedah da jual x ?
nanak !

Raji berkata said...

memang sedap
nak2 yg KFC punya buat yg luar tart tuh jdi ranggup
pergh lagi lah bertambah suka xD
dlu pernah try gak wat
best tapi mls wat byk2 kali =.=

M a W a D D a H said...

sape si kacak itu?? :p

sedap..sedap...tapi bukan feveret adah...feveret adah adalah tart blueberri cheese tu...hehe

wahida said...

pergghhh...tetiba teringat egg tart kepsi...

eqbalzack said...

salam syah...dah final exam ke?
abg eq baru je dapat offer buat PhD kat UMP. tapi malangnya lambat sgt offer drp UMP ni...
abg eq pun dah register UPM...hehe

.sweet-ants. said...

sy suka cheese tart. tart telur ni muak sikit

MR. SYAH said...

FaizalSulaiman: beli lg senang.. sebab nk buat betul2 complicated.. heheh..

MR. SYAH said...

syazwiena: uitm kedah?? xtahulah.. :D

MR. SYAH said...

Raji: yg kfc punya aku tak pernah mkn.. aku mkn yg kt kedai roti je.. heheh..
wah pandai kau buat..

MR. SYAH said...

mawaddah: hahah... siapa lagi.. heheh.. yg cheese tu suka gak..

MR. SYAH said...

wahida: sedapkan.. heheh..

MR. SYAH said...

eqbalzack: final hujung bulan ni start.. wah byk tawaran yg abg eq dapat.. tahniah2..

MR. SYAH said...

sweet ants: bg saya cheese yg muak.. heheh..

apik pehe said...

hahaha..mmg siyes x pnah rasa lagi tart2 ni

zaty luvlianncezzz said...

hehe
terliur tghari2 nie

k jengah cni ea
sebab2 kena bela KUCING

sissyira said...

salam

teringin juga nak buat.cuma tak sempat2 lagi...heheh

mie said...

wow!!
gue xpenah rasa lagi ni..
ehheeee

::FAIZ FARISH:: said...

kau buat aku terliur ok.. huhu, but adik aku reti buat bnde ni... cuma tak sedap mcm kat kedai la.hehee

nur aisya humaira said...

pergghhh,bestnye tart telur...:)

MR. SYAH said...

apik pehe: kt kuantan parade ader.. heheh..

MR. SYAH said...

zaty: sedap.. gilh buat.. pastu antar sini sikit.. heheh..

MR. SYAH said...

sissyira: klu ada mase buat yerk pastu antar kt saya sikit yerk.. heheh..

MR. SYAH said...

mie: baik cepat buat.. boleh rasa.. klu xsedap bukn salah resepi yerk.. heheh..

MR. SYAH said...

Faiz Farish: aku sebenarnya dh lama xmkn benda ni.. tu yg buat entri ni.. sud adik kau buatkn utk aku.. heheh..

MR. SYAH said...

aisya humairah: mmg best!

soffea said...

sedap gilos. terliur lah.. nak tempah 80 bijik boleh? hehe.