Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Friday, March 25, 2011

Budak-Budak

Assalamualaikum..

Akhirnya penantian selama dua bulan lebih berakhir..
Pagi2 lagi orang TM dah call aku..
baru nak tidur lama sikit sebab kelas takde..
rumah aku dah ada streamyx..
pakej paling murah sekali..
oklah tu boleh buat SuFO..

Apa definisi kamu tentang budak2..
bagi aku budak-budak adalah manusia yang muda lagi pada aku..
maknanya aku sekarang dah 20..
kiranya mereka berumur 19 dan kebawah dikategorikan sebagai budak-budak..
tapi ramai saja yang masih muda tetapi bersikap matang..
aku pun orang selalu cakap budak-budak..
kalau orang tua daripada aku cakap macam tu..
aku tak kisah sangatlah..

Budak-budak ni bagi aku adalah golongan yang perlu diberi perhatian lebih..
dan tunjuk ajar lagi..
bukannya bermakna aku ni tak perlu..
masih lagi perlukan bimbingan dan tunjuk ajar..
tetapi tak semua perkara perlu ditunjuk.. perlu lebih berdikari..
berani mengambil risiko dalam hidup..
tak boleh selalu mengharapkan bantuan orang lain..

Masa balik dari kelas tadi..
aku tengok budak2 sekolah menengah naik motor..
mgkn aku boleh consider diaorang tak pakai helmet sebab tu bukan kawasan bandar..
tapi aku boleh je pakai helmet..
first time aku pergi kelas naik motor..
agaknya sebab tak tahan sangat nak kena berjalan satu universiti untuk sampai kekelas..
ok berbalik dgn cerita budak2 tu..
budak2 sekarang hebat tak hebatnya.. bawa motor tak pakai tangan..
tapi pakai kaki.. hebatkan.. kagum sekejap..
best mmg best.. dapat tunjuk dekat orang lain yang kita ni luar biasa..
tak macam orang biasa..

tapi budak2 ni langsung tak fikir keselamatan diri dan orang lain..
cuba kalau dorang terjatuh..
yelah macam mana handle motor guna kaki..
function tangan dengan kakikan berbeza..
ada ke orang basuh berak guna kaki?
lainlah kalau tangan takde ke lainlah ceritanya pula..
budak2 macam nilah kena bagi perhatian lebih..
mungkin hari ini dorang selamat..
esok lusa siapa tahu?
fikir2kanlah..

Satu quote yg menarik aku dapat dari drama jepun..
"For Parents, children are children forever!"
Bagi ibu bapa, anak-anak tetap budak-budak selamanya..
maksudnya walaupun anak-anak mereka dah besar..
mereka tetap akan risau dan menganggap mereka masih lagi budak2 yang perlukan bimbingan..
itulah kasihnya ibu dan bapa..

Rasa-rasanya.. kita ni masih golongan budak-budak ke??

Assalamualaikum..

Klik ChurpChurp kalau nak duit lebih...
Klik iPhone kalau nak beli iphone murah...
Klik PhotoBook kalau minat fotografi...

11 comments:

Lilyel said...

Salam.

Saya tengah buat survey pasal blogging untuk kertas projek saya. So, kalau berkenan sudilah isi questionnaire di bawah ini. Thank you so much 

https://spreadsheets.google.com/viewform?hl=en&pli=1&formkey=dGlZbzRKVmtxWWhPOWt3c0hIdzF5T0E6MQ#gid=0

Salam,
Lily
Note: Sila abaikan jika anda bukan pelajar IPT. 

FaizalSulaiman said...

budak2 dr zaman faizal dulu lagi dah mcm tuh

Raji berkata said...

btol jgak tu.. kalau kte kata mat rempit nih merbhaya pndai plak nk mrh owh.. ish xd ap yg boleh dbnggakn pun bnde bgitu

shams said...

ikut akta dewasa..
hang da dewasa la mr.sYah...

ezzu said...

bkn ker ko dh lama buat sufo kn syah...hehe...

bkn bdk2 lh..tp remaja....

maybe diorg naik motor camtu sebab nk tunjuk kay awek yg ad kat belakang tu..hehe.,..

echah mashuri said...

makin mengulor la ko nanti ade tenet dah!hahaahah.;p

mie said...

walaupun dewasa...
sikap kebudak budakkan susah nak diubah..
eheheee

apik pehe said...

hahaha..diorang da giler bawak moto camtu..hahaha

nas said...

hahaha.. bawak moto cm2... cayalah...kalau aku kompem accident terus.. hehee..
umo aku 21 tahun da...tp masih xmatang lagi :P

SyedGraphiX said...

jap2.. SuFo tu ape?

hans said...

budak2 sekarang kecil2 dah boleh breakfast mcd...
budak2 skrg dah mewah

aku suka quotes drama JAPAN ko taip tu...