Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Wednesday, February 23, 2011

Tips Buat Mereka Yang Masih Belajar

Assalamualaikum..



Fuh! Macam hebat saja nak bagi tips bagai..
tapi tujuan buat blog pun sebab nak berkongsi..
jadi aku rasa mungkin tips ni boleh membantu sesetengah pihak..
tapi tips ni khas untuk mereka yang masih belajar..
tak kira sama ada universiti, sekolah menengah, sekolah rendah mahupun tadika..

Aku sebenarnya baru saja abis jawab test fluid mechanics..
boleh tahan juga putar belitnya soalan..
tapi kalau kita cool masa jawab.. InsyaAllah result pun akan cool juga..
apa tipsnya?

Ok2.. straight to my point..
lepas kita jwab test, ujian, peperiksaan ataupun quiz..
pasti kita akan rasa bimbang..
macam mana kita jawab tadi..
betul ke tidak?
sama tak jawapan dengan member..
macam2lah kita fikir..
lepas tu tanya kawan2 lain soalan tadi tu macam mana..
pasti bila jawapan lain dengan member hati dah gelabah..
is it normal?
Yes! Sebab majoriti akan buat benda ni..

Tips aku..
lepas jawab sebarang test atau seumpama dengannya..
lebih baik korang keluar dengan diam..
pastu fikir nak makan apa lepas tu..
tak perlu nak bincang2 dengan member..
sebab jawapan member kita tupun belum tentu betul..
tak perlu buat hati jadi gundah gelana..
sepatutnya kita rasa lega..
sebab tak perlu stay up lagi malam ni..
sebab test dah jawab tadi..
cuma perlu fikirkan report yg masih belum siap.. adeh kena stay up sampai subuhlah pasni..

ramai juga kawan aku yang bersikap macam ni..
aku ni mmg tak gemar orang tanya lepas jawab test..
walaupun aku nampak cool diluar.. kat dalam tu tension jugak..
yelah kalau soalan semudah abc takpelah..
jawab seminit aku dah hantar kertas jawapan..
tapi soalan memang memerlukan pemikiran yang agak mencabar mentaliti seseorang..
bila kawan aku tanya..
bila jawapan aku dgn dia dah lain..
lepas tu tahu salah guna formula dan tahu memang comform2 jawapan aku salah..
memang akan membangkitkan kemarahan aku..
sampai terkeluarlah kata-kata neraka..
sian soalan yang tak bernyawa.. kena maki..

Jadi daripada dapat dosa macam tu je.. lebih baik kita tak payah bincang..
kalau nak bincang tunggulah sampai keluar result dulu..
masa tu kalau nak tanya apa2 pada lecturer, tanyalah sampai lebam..
lebam sebab apa? sebab banyak sangat tanya sampai lecturer bagi penumbuk sekali..
dan satu lagi tips..
bila kita dah siap awal..
lebih baik kita jangan keluar lagi dari dewan@kelas@seumpama dengannya..
kalau malas sekalipun nak check jawapan macam aku..
apa kata kalau korang tengok gelagat kawan korang masa jawab soalan..
sure rasa best.. mcm2 reaksi ada..
jangan tengok jawapan dorang.. tak berkat kata lecturer..
tunggulah sampai habis waktu menjawab..
sebab apa? sebab korang pasti akan rasa lega..
dan rasa penyesalan pun berkurangan..
bila korang keluar awal dan dapat tahu jawapan korang salah..
korang pasti akan rasa menyesal tak sudah.. rasa macam nak ambil balik paper tu pastu tukar balik jawapan..
tapi kalau korang keluar sampai masa tamat dan dapat tahu jawapan korang salah..
korang akan rasa kurang sikitlah menyesal..
sebab korang rasa korang dah gunakan masa yang ditetapkan secukupnya..

Jadi itulah tips2 yg aku nak bagi..
mungkin bagi sesetengah pihak perkara macam ni nampak remah..
tapi tiada lagi dapat membahagiakan manusia bila hati mereka tenang..
sekurang2nya kita tak perlu beratkan kepala fikir hal macam ni..
sebab banyak lagi masalah yang akan menimpa korang tanpa disedari..
contohnya macam aku..
abis saja jawab test..
aku telah disaman oleh pegawai sekuriti UiTM..
sungguh hebat bukan?

Assalamualaikum..

13 comments:

Gimi said...

Tips baik punya..dah nak dekat exam ni

echah mashuri said...

tp ak jenis gelabah xmasal la syah.asyik nak tnya itu ini je lepas test.ehehe

Ayuni said...

hm, sye x ske org meniru mase test, penipu!

DuniakuAbstrak said...

boring tunggu lama2..haha

nur aisya humaira said...

Uitm??uitm mne shah??sye xuitm shah alam..keh2..
semoga berjaya dgn tips tu...:)

Cik Wanie Ghani said...

sharing is caring...

tips utk pekerja ada x?
hihihihi:)

FaizalSulaiman said...

bagus ni syah!

studen faizal selalu kuar awal,konfiden gila, bila aku tanda paper dorang mulalah nak ketawa tengok jawapan.

hahahhahaha

d_tieah said...

Serius, lepas exam jek mesti sibuk nak tanya jwpn kwn kan..
Bila majoriti kawan jawab sama dan kita jawab lain dr yg lain mulalah rasa cuak..
Hahahahaha..

Entry Terbaru: Masturah Abu Bakar Sangat Popular Dari Ben Ashaari

shamsiah shamsuddin said...

setakat ni tips Mr.Syah memang sudah menjadi amalan ssejak bergelar org yang amik exam..
tapi..
tq kt syah sebab share ag disini..
kurang2 org lain leh ikut..

wahida said...

betul tu, aku dulu pun kalau pas abes exam je aku gi tgk wayang...release tensen!! buat apa susah2 nak pikir soalan exam tadi...

Qamarul said...

aku seumur hidup aku tak pernah kuar exam awal..

tpi waktu nak amik seat pun aku cerewet gak laa..

view kena cantik.. tak depan sgt, tak blkg sgt..

pastu bukan direct bawah kipas/aircond, nti sejuk plak + takut kertas terbang..

haa pastu dah habes jawab leh tidur kat meja dgn selesa.. ha3

NICK IRFAN said...

menarik tips ni

Raji berkata said...

btol sgt tips nih
kdg2 tensyen lepas exam pun ada
sebab dh taw jawapan yg dibuat tu salah =.="
adeh