Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Wednesday, February 16, 2011

Bila Terkena Batang Hidung Sendiri

Assalamualaikum..

Fuh, lega rasanya apabila selesai kes minyak hitam..
dua tiga hari juga nak selesaikan masalah ni..
dari satu bengkel kesatu bengkel..
sampai terpaksa tipu sunat demi kebaikan diri..
yelah takkan nak biarkan diri dicekik lagi..
sepatutnya tukar minyak hitam dalam area below rm100..
tapi ada satu tempat tu sampai nak ketuk aku rm100++...
nasiblah jumpa juga tempat yang sebetul-betulnya..

Sekarang susah nak update dengan blogwalking..
sebab bekalan internet yang amat menyesakkan..
Streamyx tu dah tak tahu apa cerita..
call tak nak angkat..
malas dah nak membazir minyak kereta pergi Mentakab..
biarlah masa yang menentukan..
mungkin pelanggan macam aku tak menguntungkan mereka..
musim test dan quiz pun dah tiba..

sekadar gambar hiasan

Bila kita bercakap atau menasihati seseorang..
memang perkara yang mudah..
kita bagi nasihat itu ini pada mereka..
namun kita tak merasainya..
kalau kita pernah menghadapinya mungkin kita boleh faham perasaan mereka..
tapi kalau tidak..
aku rasa diam mungkin lebih baik dari mencampurinya..
kita tak perlu rasanya beri nasihat yang panjang2..
cukup sekadar menghiburkan mereka supaya beban yang ditanggung akan berkurangan..

Masih ingat lagi aku pada masalah yang dihadapi oleh seseorang yg penting dalam hidup aku..
dia mengadukan masalahnya pada aku dan yang lain..
bila kami mendengar cerita dia kami rasakan masalah dia sangat mudah..
dan dia saja membesar-besarkan lagi masalah itu..
kami cuba menasihati tetapi berbaur seperti kejian..
dan akhirnya perkara itu berlaku pada diri aku sendiri sekarang..
aku sendiri tak mampu nak hadapi masalah itu..
aku setuju masalah itu bukanlah besar..
tapi mampu memberi kesan yang sangat besat pada diri aku..
bila dah terkena pada batang hidung sendiri..
baru tahu apa yang dirasakan oleh orang yang menghadapinya..

Macam kita yang selalu disogok tentang kes makcik2 kat kampung yang suka sangat 'nasihat' tentang anak orang lain..
akhirnya anak dia sendiri yang buat..
seperti juga dengan permasalahan yang lain..
bukan aku kata tak perlu nasihat..
tapi perlu fikir dulu sebelum meberi nasihat..
sama ada nasihat kita memberi kebaikan..
atau memburukkan lagi keadaan..
tak salah untuk membantu..
tapi janganlah menyakiti hati orang lain..
kadang2 rasa kesal pula dengan tindakan aku dulu..
mungkin Allah nak tunjuk pada aku..
dan akhirnya masalah itu menimpa aku..
cakap bukan boleh sebarangan..
bak kata pepatah..
terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya..

Assalamualaikum..

17 comments:

YanaMIB said...

dh mcm hukum karma lak kn =)

ikutla cara rasulullah memberi nasihat..ada masa² tertentu..bkn men terjah je nk nasihat² org nih.. ^_^


http://kupukupukecik.blogspot.com/2011/02/salam-maulidurrasul-semua.html

shamsiah shamsuddin said...

berat lagi bahu yang memikul ...

d_tieah said...

Part nasihat menasihati ni mmg aku suka tapi bila mana cakap org paku serpih, mengata org dia yg lebih tu buat aku kdg2 rasa nak tampar je muka org2 tu tahu..
Aku ni bkn jenis yg suka tau nak melawan ckp apelagi nak menyampuk sesuatu yg takde kaitan dgn idup aku..
Tapi pantanglah kan, kalo org tu tak habis2 nak mengata,..
Tension owh aku yg mendengar ni..
Rasa nak menjawab je tapi fikirkan dia lagi tua dari aku buatkan aku diam je dan berdoa semoga dia cepat sedar dan bertaubatlah..


Entry Terbaru : Ketahui Gred Untuk Url Blog Anda

echah mashuri said...

sokong entri nih/.huhuh..trutm mkcik2 kepohhh-_-

wahida said...

apa kata ko luahkan pada akak? akak pandai dlm memberi nasihat...ahaks...

Dinda Iva said...

mungkin dia xpenah dapat masalah camtu so pada dia itu masalah berat..hehehe...layankan jek...dia nak ngadulah tuh

Raji berkata said...

hohoho btol tu
xmudah nak nasihat orang ;D
tapi xmudah juga xnk buat2 apa2 bler dgr masalah org ;D

HonEyBuNNy said...

kerana mulut badan binasa kan....;-)

IMANSHAH said...

i pun kepoh gak nyah..hahahaha

nice entri

hysman said...

biasalah tu..
mulut org...
bg nasihat mmg mudah,kita yg rase nyalak nonggeng sorg2..
huhu..
pape pun juz istiqamah n pikir scr +ve jgn melawan makcik2 tu..
lain jdnyer nnt..
hehe

princess laila said...

emmm.cam sdey jek bunyi? humm. pape pon, wat tbaek keyh :)

hai...gegham pulak pasal stremyx tuh!

NICK IRFAN said...

klu kat penang yg selalu kena mami jarum la cte anak org last anak sndiri yg truk

Ujang9897 said...

tenguk la diri sendiri dulu..hihi

best2

.sweet-ants. said...

hee betol2. klu mslh org sdp je kte nasihat tp bila dah kene kt diri sdri tkontang-kanting nk settle..mmg hidup ni bkn mudah nk hadapi klu xada kekuatan

sekamar rindu said...

salam...

tak baik membesar2 kan masalah tuu

Eazy Izzuddin said...

dugaan,..
maaf lama tak menyinggah...
;)

p/s:
Sesi Terjah SB

nas said...

betul tu syah!
kadang2 kita cakap kat orang lain pasal diorang punye kesalahan..tp rupe2nye cth adek kita sendiri atau diri sendiri yg buat salah...hu3