Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Wednesday, January 19, 2011

Masalah Mental

Assalamualaikum..

Sungguh sedih petang ini kerana kelas cancel sambil melompat-melompat mengangkat tangan.. Kelas pagi tadi agak stress juga sebab otak aku tiba-tiba jadi blur.. semua soalan yang aku buat semua tersangkut.. padahal aku amatlah meminati subjek itu.. aku juga belajar tentang elektrik hari ini.. nasib dulu masa sekolah teknik aku tak ambil kejuruteraan elektrik.. memang aku tak boleh nak faham sangat... syukurlah aku tergerak hati nak pilih bidang kejuruteraan awam..

Orang streamyx masih lagi tak datang.. aku tak tahu sebab apa.. dah nak masuk dua minggu.. assignment dah bersusun menunggu giliran untuk diselesaikan.. aku rasa mungkin orang streamyx tu tak jumpa jalan kerumah aku.. aku rasa rumah sewa aku ni bukannya dekat pendalaman.. dekat dengan bandar pusat lagi... Bandar Pusat Jengka... mungkin perjalanan agak jauh sebab kat tempat aku tak boleh daftar streamyx.. aku pergi daftar dekat Kuala Lumpur hari tu.. takpelah.. aku masih sabar menunggu..

Hari ni aku terbaca surat khabar kosmo.. memang banyak berita yang menarik.. aku cuma nak bagitahu tentang berita yang aku rasa paling menarik hari ini..
BILANGAN PESAKIT MENTAL MENINGKAT..
tak sangka aku rupanya ramai juga pesakit mental di negara kita..
setiap tahun bilangannya akan meningkat..
kalau sikit takpelah..
tapi tahun ni saja meningkat sampai 15.6 peratus..

Faktor-faktor yang menyumbang kepada penyakit mental antaranya ialah..
1. genetik keluarga.. org selalu cakap penyakit keturunan..
2. gangguan bahan kimia dalam otak yang tidak berfungsi dengan baik.. bahan kimia dalam otak itu juga dikenali sebagai 'neurotransmitter'.
3. jangkitan virus.. harap2 bukan jangkitan dari virus babi gila..
4. sejarah hidup masa kecil- kehilangan ibu bapa/pakwe/makwe/cikgu
5. sosio-ekonomi yang rendah.. tekanan hidup zaman moden..

sekarang kerajaan mula mengambil jalan untuk mengurangkannya di peringkat muda.. antaranya Program Menangani Stress di Sekolah.. aku rasa baguslah.. sebab banyak muda mudi ni stress sebab di sekolah.. tapi bukan stress sebab rajin study bagain nak rak..
tapi..
biarlah gambar yang berbicara.. perkara ni berlaku sebab bertuankan nafsu.. bila putus cinta atau apa-apa yang seumpama dengannya mulalah otak jadi tak berapa nak betul.. ada tu siap meroyan lagi.. cinta itu tak salah.. tapi manusia itu yang menyalahkan cinta.. fikir-fikirkanlah..

Tapi di Jepun dan India bila dorang stress dorang akan bunuh diri.. nasib baik dekat negara kita statistik yang bunuh diri tak tinggi.. tapi dorang akan kena sakit mental atau melakukan gejala yang tidak sihat seperti buang bayi.. tu pun aku rasa dah kena sakit mental..

semalam kawan aku cakap pelakon dan pengarah filem khurafat Shamsul Ghau-Ghau.. tapi dia tak ada masalah mental.. sebab dia memang tak kenal mamat Syamsul Yusoff tu.. hehe..

Assalamualaikum..

15 comments:

echah mashuri said...

eh.tak dtg2 lagi yeee.adoii...streamxy ni nk kena sepak nih.heheh.;p

Ayuni said...

hm, kt kelas sye ader sorg pesakit mental...

NICK IRFAN said...

gunalah broadband! hehe

FaizalSulaiman said...

mak oiii tak datang2 lagi..
kalau faizal, faizal dah call dah

we paid for the service ok.nak minta pasang pun takkan lambat kot..

HonEyBuNNy said...

ihiihih..ila "masalah mental" lain ckit...sakit jiwa kerja banyak n serabut...hehhehe

ezzu said...

aku terlepas ckp jer lh....dasar licik...hehehe

Johari Hamzah said...

dkt kuantan takde ke streamyx??

ada jugak orang giler sbb kena buatan orang...

hacimun said...

haha kat india,memang percent orang stress tinggi gila.

sapa2 duk india ada posibility stress.tak caya,try la

(tengah stress)

i am S!L4H.. said...

haa gne bb..ngeee
owh byk nye pesakit mental....ish3

..hizamirahim.. said...

bahaya betol mslh mental ni.
sbb x nampak secara luarannye.

mie said...

gue kadang pening juga nak melayan..
tapi mental memang kena dikawal

nas said...

aku pun kadang2 mengalami masalah mental....kadang2 bila tensen2 nie selalu la datang masalah mental yg xberapa serius sgt..hehehe

IMANSHAH said...

cikgu pun ramai yang sakit mental

ahsfantasy24 said...

nnt klw cari kkasih hati,
kne intai2 kturunan die la k..

:)

Raji berkata said...

aah nsib baik owh ;D
kalau depressed sgt2 pun xelok sgt ;)
kalau iman xckup silap aribulan kte pun bole jdi cm rakyat jepon ngn india juga kan? ;D