Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, January 20, 2011

Aku Rasa Apa Yang Kau Rasa

Assalamualaikum..

Minggu ni banyak betul aku kena masuk lab.. dan tentunya banyak report yg kena buat..
adatlah namapun belajar..
tapi hari inilah aku rasa penat sangat..
sampai makan malam tadi aku rasa tak larat nak habiskan walaupun perut ni lapar kedahak tapi sebab rasa kepenatan itu melebihi segalanya..

Petang tadi banyak betul buat experiment, kalau xsalah kiraan aku dekat 6 experiment..
selama ni tubuh aku bau minyak wangi playboy tapi hari ini bau badan aku pelbagai..
aku terpaksa bermain dengan simen, minyak hitam, tanah, pasir dan macam2 lagi..
aku dah macam buat kerja buruh..

Baru aku tahu apa yang pekerja buruh rasa selama ini..
dorang terpaksa berpanas, bancuh konkrit dan bermacam lagi..
aku betul-betul rasa respek dengan dorang ni..
tanpa mereka mana mungkin akan wujudnya KLCC, Menara KL dan Times Square..
aku arini berazam untuk belajar pandai-pandai..
sebab aku tak nak buat kerja macam tu..
tak daya aku rasa..
aku nak kerja dalam pejabat..
sambil hadap laptop..
buat kertas kerja..
turun site sekali sekala..
dan dapat duit gaji yang masyuk..
Aku dah rasa apa yang kau rasa..
tapi tu pun tak seberapa sangat..

Patutlah selama ini abah selalu pesan suruh belajar sungguh-sungguh untuk kesenangan aku..
ilmu itu penting.. carilah ilmu dunia dan akhirat...
kalau kita nak kerja yang selesa kenalah ada ilmu yang tinggi..
kalau tak nanti kita terpaksa berhempas pulas untuk mendapatkan sesuap nasi..
dulu selalu rasa bosan dengar tentang tu.. tapi sekarang aku dah faham..
baiklah abah, orang akan belajar sungguh-sungguh..
jadi jurutera yang berjaya..
satu hari nanti..

Kata-kata Orang:
Kalau nampak bangunan yang gah dan cantik, orang akan cakap siapa Arkitek dia?
Tapi..
Kalau ada bangunan yang runtuh dan retak, orang akan cakap siapa jurutera dia?

Akitek dan Jurutera saling memerlukan..

Assalamualaikum..

14 comments:

IMANSHAH said...

dah selalu dah buat keje2 camni..hehe..pernah jadik petani dulu2

FaizalSulaiman said...

sometimes, frasa we should put ourselves in their shoes tu betul gak kan?:)

echah mashuri said...

ko bakal arkitek ke jurutera?

..hizamirahim.. said...

kalau kita tak rasa, mesti kita tak tahu.
XD
tahniah kerana telah berjaya merasai pengalaman yang bukan semua org boleh rasa.

EmanCloud said...

huhu suke kata2 org last. tuh tapi saya amik cost archi bwahaha =)

ezzu said...

btol tu...rasa jgak mcm mane pekerja buruh lakukan kerja....bkn senang nk lakukannye tanpa usaha...

NICK IRFAN said...

sian dorg jgk ape2pun kita kena hargai dorg ni tanpa dorg xde bangunan besar....

d_tieah said...

Dah macam lirik lagu rossa plak..
Huhu..
Tp kesian kat dorang, bila hr pekerja takde org sebut buruh kasar ni..
mentang dorang ni belajo tak tinggi tp tanpa dorang tak jd gak bangunan tinggi kan?
Nak ke arkitek ke jurutera yg dh belajo sampai luar negara buat semua tu?
Mestilah tak kan..
So, pada aku buruh kasar ke ape2 ke jwtn selagi nama pekerja ni haruslah dihargai..

Eazy Izzuddin said...

kalau tu je kerja yg bole di buat
terpaksa lah..
pernah juga merasa buat keja ni..
time nk ubah suai rumah
tolong pakcik..
penatt....
huk2

hysman said...

lapar kedadak tu yg menarik..
hehe...
pgalaman org bwh lg bernilai dr pengalaman pgawai yg dok mengarah..
kita buat kita tahu... ;)

wahida said...

bagusla ko ada azam nak belajar sungguh2...akak sokong ko!!

HonEyBuNNy said...

betul tu.....sebab tu kita kena belajar rajin2...;-) kesian kan buruh yg buat kerja...tp kita xpndg diorg..bila bangunan dah ciap..org lain yg rasmikan..ehhe

mie said...

yang penting..
niat kita...
terus maju kehadapan...

Raji berkata said...

hohoho tu lah
dorg tu pnting juga ;D
kalau ad design nyer tpi org yg nk binakan xde xjalan juga owh~
paper pun pekerjaan kita yg pnting kte kena bertanggungjawab je utk buat
aicey ckp mcmlah ak ni dh kje xD