Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Monday, December 20, 2010

Bila Emosi Berkuasa

Assalamualaikum..

Ramai yg tertanya2 kenapa aku bg filem tron legacy tu 3.5 bintang saje...
Mmg xdapat nafikan citer tron mmg hebat dikaca mata aku.. aku xtipu sbb mmg aku pakai kaca mata masa tu..
Tapi bagi aku citer itu menunjukkan jalan citer yg klise.. dah boleh agak ending dia macam mana..
Mula2 cerita pun aku xberapa nak faham.. ditengahnya bru aku dapat tangkap.. tp kwn aku abis cerita pun masih blur.. aku nk terangkan pun ssh utk dilafazkan dgn kata2..
Namun itu semua xmenjadi masalahnya sebab itu pandangan dari aku.. setiap org punya pandangan masing-masingkan.. jadi klu korang dh tgk korang kongsilah plak pandangan korang ok..

Alright.. manusia mmg dilahirkan beremosi..
ada ker manusia yg tiada emosi? ingin sekali aku bertemu dgn mereka2 ini..
sedangkan aku selalu cuba berlagak cool akhirnya tewas dgn emosi sendiri..
mmg ssh nak kawal emosi sendiri...

Apabila emosi mula menguasai diri.. pasti akan berlakunya pertengkaran yg tidak diundang..
walhal perkara ini berlaku pada aku sendiri..
sebab tulah tekanan darah aku selalu naik..
pada asalnya dari pembincangan biasa namun kitaran emosi seseorg itu bknnya tetap..
sebab emosi itu banyak.. gembira.. sedih.. marah dan so on..
kdg2 salah seorang akan menangis.. salah seorg lagi akan naik hantu.. dan seorang lagi masih cool.. dan akhirnya semuanya menjadi satu...
pembincangan akan menemui jalan buntu..
kenapa ini semua berlaku?

1. sifat tidak mahu mengalah..
- dia seorang saja yg betul.. setiap kali org lain berkata-kata pasti ada saja yg dibangkangnya.. ini salah itu salah.. walhal perkara yg remeh temeh pun ingin didebatnya.. dia saja yang nak menang..

2. tidak mahu dipandang rendah..
-mula2nya seseorng itu ingin bertindak sebagai pendengar saja.. apabila dia juga turut dikaitkan dia masih lagi cool.. tapi bila dirinya direndah2kan akhirnya emosi mula menguasai diri.. manusia mana mahu dipandang rendah oleh orang lain.. walhal seteruk mana sekalipun seseorang itu dia masih tidak mahu dipandang rendah... setiap org punya kelebihan masing-masing.. jadi jgn sama sekali memandang rendah kepada org lain..

3. pendapat yg bercanggah..
-setiap org punya pandangan yg berbeza2.. bkn semua org akan setuju dgn pendapat kita.. sebab tulah ada sistem undian dalam hidup kita ini.. suara majoriti.. dalam pilihanraya malah dalam rancangan realiti pun turut sama menggunakan sistem ini.. jadi xsalah cuba berbincang dgn mengambil pandangan dari pihak majoriti.. bukan bermaksud minoriti itu tidak betul atau bagus.. jika tidak berpuas hati sekalipun cubalah menjelaskan pendapat kita dgn jelas dan lembut... ini tidak apabila dibantah.. mulalah semuanya naik hantu..

Sebenarnya kita boleh mengawal emosi kita sendiri.. bila rasa nk marah atau naik hantu.. cepat2lh ambil wudhu'.. boleh menenangkn diri kita.. bila berbincang gunalah perkataan yg lebut dan jelas.. jgn sekali memperlekehkan seseorang dan pendapat mereka.. jika tidak bersetuju sekalipun jgnlah terus memangkah tanpa memberi penerangan sewajarnya.. semua masalah dapat diselesaikan.. namun jgn biarkan emosi melebihi segalanya..

xsalah seseorang itu emosi.. itu menunjukkan manusia itu normal tapi biarlah tempat yg betul.. bkn senang nak kawal emosi tmbh2 mereka yg jenis baran ni.. tapi ingat bila emosi mula mengawal diri.. org ketiga sudah mula bersorak sebab dapat memporak perandakan anak cucu Adam..

Harini aku reka satu header sementara.. mmg xbagus lagi.. besar gedebak punya.. heheh,,
Assalamualaikum..

7 comments:

Ujang9897 said...

wow...best entry nie

HonEyBuNNy said...

oooh cm tu...so sila kawal emosi anda...hehehhe...wah..header tu membwa mksd tu....impian n kesukaan kn??heheh

FaizalSulaiman said...

comel header tidur itu.hehe

semua manusia lahir dengan pelbagai sifat dan pemikiran:)

wahida said...

ko suka mc flurry oreo eh? i like it too...

hans said...

hohoho
ada amazing race

P/S : Hikayat Merong Mahawangsa Nih Main - Main Lah Dengan Aku! Kenapa Aku Tak Jemu Menonton Filem P.Ramlee?

echah mashuri said...

header ko tulus,sng mngmbrkn ko mcmne:)

NICK IRFAN said...

tron ni cte pasal apa?