Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Friday, November 19, 2010

Aku bukan siapa-siapa

Assalamualaikum..

Entri kali ni aku nak tulis ttg fitrah manusia..
CINTA!

walaupun aku belum ada pengalaman mencintai dan dicintai..
tapi aku sentiasa hidup dalam kalangan manusia2 sebegini..
cinta yg aku ingin katakan ttg both gender..
lelaki dan perempuan..

MENCINTAI TIDAK SEMESTINYA MEMILIKI..

sepatutnya setiap org pelu percaya dgn kata2 ini..
aku mmg percaya dgn kata2 ini..

kadang2 kita menyukai seseorang..
tetapi org itu tidak mencintai kita..
semua org tahu perasaan tidak boleh dipaksa dia akan dtg dengan sendiri..
tapi kenapa bodoh sgt xdpt terima kenyataan..

haritu dalam facebook ada video seorg lelaki bunuh diri..
sebab kecewa dgn seorng gadis..
aku langsung xbersimpati dgn lelaki itu..
tapi aku rasa nak menyumpah..
lelakikah dia?

bunuh diri tu bukan bermaksud dia terlalu mencintai..
tetapi dia adalah LOSER..
sedangkan dia sendiri tahu dalam islam tak boleh bunuh diri..
yg ni org kata mati katak.. mati yg sia-sia..

dia perlu tahu dan yakin pada ketentuanNya..
yakinlah pada jodoh kamu..
bila tiba masanya kamu akan menemui teman hidup kamu..
kegagalan buka penamat..

mesti sshkn nak terima kenyataan bila org yg kita suka tapi xsuka pada kita..
sebab tu kita perlu ada iman..
kita perlu masa untuk tabah..
gagal sekali bkn bermakna gagal untuk selamanya..

satu lagi..
tahukah kamu beza suka dan cinta?
suka ni kita perlukan sebab..
"kenapa kau suka dgn girlfriend kau?"
"Sebab dia cantik, putih dan seksi!"
suka xbermakna cinta..
kerana cinta xperlukan sebab..
jika cinta perlukan sebab hubungan tu xkn berkekalan lama..

contohnya..
kalau kamu cintakan dia kerana cantik tapi satu hari dia kemalangan dia jadi hodoh.. cintakah kamu lg pada dia?
jika dia seorang yg pandai berkata2 tapi satu hari dia menjadi bisu.. cintakah lg kamu pada dia?

sebab tulah cinta xperlukan sebab..
fitrah manusia..
dia hadir dengan ikhlasnya..
nobody perfect right?
jika pasanagn kita punya kelamahan atau melakukan kesalahan..
sudah menjadi tugas kitakan utk membetulkannya..

aku tulis berdasarkan apa yg aku rasa..
kalau ada yg xsuka x apa..
sebab aku bkn siapa2..
aku cuma blogger yg menghujahkan pendapat sendiri..
jgn marah2 k..

Assalamualaikum...

11 comments:

Lelaki Ini said...

besh2!!!

kEy said...

tapi kan....
sebenarnya....mempercayai itu lebih mudah dari merasai....

bile kite dah rase cinta...walaupon sebelum ni kite percaya menyintai xbermakne untuk dimiliki, kite akan secara automatik...memilih untuk tidak mempercayai kata2 tu....~

Nesa Wazir said...

entri yg baik:)

cinta x perlukan sebab.setuju~

Seri said...

cinta tak memerlukan sebab tapi itulah soalan yang nak ditanya bila orang tu kata dia suka kita

contoh, 'kenapa awak suka saya'

ainz said...

Btul ckp syah..xde sorang dalam dunia ni perfect melainkan rasulullah..

Ain pernah ade pengalaman..dulu..dia pernah tgglkan ain disebabkan ain xmemakai tudung..sekarang dia kembali sebab tengok ain dah ok..

Mmg ain cinta dia..tapi betul ke dia cintakan ain??kenapa dia berputus asa dengan ain yang dulu?kenapa dia tak terus bersabar menasihati ain?kenapa dia mesti tinggalkan kemudian kembali?entahla..ain pun tak pasti kenapa..

FaizalSulaiman said...

memang takut la tgk video dlm fb lately ni syAH.huhu

hans said...

bercinta best weih
tapi jgn risau
masa itu akan tiba

P/S : Pandangan Peribadi Aku Berkenaan Filem 2 Alam Yang Aku Belum Tonton

Mr.Ix said...

wahh..ber pujanggakah en syah....

NICK IRFAN said...

mmg x ptut la bunuh diri mcm la pmpuan tu sorg je ada dlm dunia ni.. byk lagi yg lain...

Fakhrur Razi berkata said...

woahhh ak sgt sukakan ayat kau
ayat ye jgn slh phm
hahaha

betul2 sgt mndalam thx for sharing~! ;D

HonEyBuNNy said...

setuju apa yg di katakan........bercintalah kerna allah n agamanya....