Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Tuesday, October 12, 2010

Jangan Biarkan Dia Terjatuh

Assalamualaikum..

Aku dah back to normal..
aku rasa aku mmg xsesuai guna gua dgn lu..
aku kau lebih sesuai untuk aku..

Nobody perfect!
ayat ni kita selalu dgr dah..
ke ada yg first timer?
xkisahlah tp sekurang2nya kita tahu..

kita dah akil baligh..
dah boleh beza yg mana baik yg mana buruk..
ustaz aku cakap..
kalau kita buat perkara yg xbaik walaupun dgn niat yg baik..
perkara tu tetap tak baik..

contohnya:
seseorg itu mencuri untuk menderma kepada org lain..
mencuri tu semua org tahu berdosa dan salah..
mmg perkara yg xbaik..
jadi xperlu mencuri utk menderma..
buatlah perkara yg halal klu kita betul nk buat perkara baik..

aku setuju dgn perkara tu..
klu kita mencuri sebab nk balas dendam kepada org kaya yg mencuri tu..'
maksudnya kita pun samalah dgn org tu..
tergolong dalam kategori pencuri jugalah...
jadi baik cari inisiatif yg lain..

ttg perokok2 plak..
aku rasa semua org tahu kenapa perokok merokok?
sebab diaorg suka asap..
dan korg tahu makhluk apa yg suka asap?
jin adalah makhluk pencinta asap sbb dia diciptakan dari api..
jd hilanglah sifat kemanusian dalam diri perokok..
yg ada cumalah sifat kejinan mereka..
kenapa?
sebab dorg dh tahu rokok bahaya..
tapi dorg ttp nak isap juga sampai bahayakan org lain..
aku xkisah sgt klu perokok tu nk merokok..
sebab dia tak minta duit aku langsung..
tapi masalahnya asap dia tu bahaya utk nyawa aku..
aku masih mahu hidup..
klu bau tu menyenangkan xpe..
tapi bau dia mmg xbleh blah..
aku bukan anti dgn org merokok..
jauh sekali membenci..
kawan aku pun ada hisap rokok..
mgkn sbb dorg dah ketagihan..
tapi xsalah klu dorg cuba perlahan2 tuk berhenti..
tmbh2 student lg..
dorg bknnya kerja..
habis duit ptptn minta duit mak ayah..


jadi fikir2kanlah..
aku pun tgh bermuhasabah diri..
apa kekurangan dan kelemahan aku..
setiap manusia mmg adanya kelemahan dan kekurangan..
cuma diri kita yg boleh mengubah diri kita..
dan kita jygalah perlu membantu kawan2 kita..
yg buntu mencari jalan keluar.,.

jangan biarkan dia terjatuh..
sebb kdg2 manusia ada yg xmampu berdiri sendirian..

Assalamualaikum..

5 comments:

'AQILAH said...

yeah, perokok kalau nak rokok jauh2 sikit..terganggu udara yg i nak sedut, hee :D

Erieq said...

betul tu..
manusia banyak kelemahannya.

samalah kita..
aku pun tak merokok.
dah lama berhenti..

ainz said...

tadi,kan..time ain nak beli kueh..tibe2 ade asap dari belakang..cucuk masuk dlm hidung..adeh..

serious..perit sgt rsenye..smpai ke tekak..rase nk terkluar air mate pun ade..agak2la kalo nk merokok pun..tempat org rmai dok hembus2..aih...

jejaka anggun said...

kalo rase x nak join org yg smoke, gi jer duduk jauh2...

smoker pun sama, jgn lah main sedap jer smoke sesuka ati...

nas said...

bukannyer mereka sukakan asap..
mereka merasakan diri mereka macho bila smoking..
hu3..
padahal cm sia2 jerk..
nasib bek aku xsmoke..
huishh...