Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Saturday, October 16, 2010

Cara Kotor !

Assalamualaikum..

Manusia sanggup lakukan apa sahaja untuk berjaya..
Tidak kira melalu cara bersih atau kotor..
banggakan bila kita dah berjaya..
org lain pun akan berbangga dengan kita..

Tahu tak kenapa gejala rasuah semakin menjadi2 kat malaysia..
sebab ada manusia yg nak berjaya dgn cara kotor..
dia sanggup lakukan apa saja untuk kepentingan diri tanpa memikirkan org lain..
dan dia bangga sebab dia berjaya..

Orang selalu cakap kita akan berjaya kalau kita berusaha..
mmg dia berjaya dgn usaha..
usaha dgn cara kotor...
itu tetap usahakan..

Bila org tanya?
apa rahsia kejayaaan kamu?
jawab dia.. Ini rezeki Allah Taala..
kenapa xbagitahu saja rahsia kejayaan tu pada semua org..
supaya org lain pun boleh berusaha macam kamu..

Bila kita tgk cerita kita mesti xsuka/menyampah/benci dgn org yg lakonkan watak jahat..
sedangkan realitinya kita tergolong dalam kalangan mereka bukan..
sedar atau tidak sedar sahaja..

Okay, sorry aku merepek buat korg xpaham..

Aku cuma nak ceritakan sesuatu bila aku mula hilang hormat pada seseorang..
aku serius cakap aku suka budak cerdik..
dekat sekolah dulu dari sekolah rendah sampailah sekolah menengah..
aku selalu rasa nak mendampingi budak cerdik..
sebab aku nak tahu apa rahsia kejayaan mereka..
aku xdilahirkan genius..
otak aku sama mcm otak org lain..
dan kebanyakkan budak cerdik tu org perempuan..
lglah aku nk mendampingi mereka secara sedar atau tidak..

bila dah berjaya naik menara gading..
lagilah ramai aku jumpa org cerdik..
aku mula hormat pada mereka2 yg cerdik ni..
aku rasa aku nak jadi macam diaorg..
kenapa diaorg paham tapi aku xpaham..
itu selalu menjadi persoalan dibenak aku..
sedangkan otak kami sama..
bezanya cuma satu sebab dia cerdik..

tapi bila aku tahu org cerdik tu gunakan cara kotor utk berjaya..
aku jadi hampa.. sebab aku salah menafsir mereka..
aku hilang hormat pada mereka2 ini..
aku xbangga jadi kawan mereka..

mak dan ayah kita mesti banggakan bila anak mereka berjaya..
anak mereka cerdik..
tapi mereka xtahu kecerdikkan anak mereka telah menipu mereka..
anak mereka berjaya dgn cara kotor..

apa gunanya seseorg itu berjaya..
dengan cara yang tak betul..
biarlah kita gagal utk kejayaan yg lebih bernilai..
jangan kita lupa yang kita ada Allah..
kita ingat kita guna cara kotor Allah tidak tahu..
patutlah kita seringkali ditindas..
ini semua sebab kita sendiri telah mengotori diri kita sendiri..
kita sendiri yg merasakan diri kita tak berguna..

Apa gunanya kamu berjaya sekarang..
satu hari nanti kamu akan menyesal..
xsalah berjaya guna cara bersih..
mungkin untuk menuju kejayaan itu lambat..
tapi sekali kita berjaya kita pasti berpuas hati...


mungkin penjaga xtahu tapi Allah tahu...

Assalamualaikum..

17 comments:

HonEyBuNNy said...

ini tidak adil...xaci lah...org lain sush2 study kan...uwawawaw

Nur Azila Ismail said...

lebih baik apa yang kita dapat tu daripada usaha kita sendiri . buat apa kita nak guna cara kotor . sama macam kita tipu diri sendiri . sampai bila nak macam tu kan

MOFASAD said...

tumbuk je

keh keh keh

ARAJ said...

ungka betul la..paling sakit ati bila time dapat result...dia bnga dgan apa yang dia dapat dgn cara kotor...busuk bacin punya olang...ape3 pon yang penting kita amik iktibar...agar ada keberkatan distiap perkara yang kita coretkan

ainz said...

dulu ain mmg nakal sikit..time test ain bg orang tiru kertas ain..time final xdela buat cmtu..jht,kn ain?huuu

ezzu said...

nk buat cm mane syah oit....
biasa lh tu org yg stdy last minit...
lgipun nie sebab lecturer lh nie...
dh tau nk buat common test..buat lh skali...kalu nk buat asing2 gunalh soklan yg berlainan....nie sedap lh org bleh bwk toyol yg dh btol2 complete dgn jawapan yg full lgi..memg bleh markah full mark ar....

Amy Syaquena said...

salam syah...

itu lah lumrah kehidupan syah...

qamarul said...

benda ni kat mane2 pun ade.. same la mcm kou.. aku pun byk dah jumpe org camnie... tak tau ke belajar ni jihad.. takkan laa sedang berjihad pun nak wat dosa gak dgn menipu.. chewah.. boley tak ayat aku??

Eyka said...

tw xpe..sbaik eyka xbijak sgat..hehe^^

NICK IRFAN said...

wah! serius aku kata ko ada ciri2 jd pensyarah harap2 la masin mulut aku ni tp bkn aku perli ko? serius ni! sbb semua entry2 ko smuanya menarik2 semua isi cukup... mmg hebat speech ko ni..

reen_sofee said...

meniru ke weh?
biar jek weh!
dorg nak kejayaan jangka pendek!
tak pek,
kita kejap kejayaan masa panjang k!
all the best yeah syah!
:)

nas said...

ya Ampun syah..
terasa sungguh bila bace enti nie..lagi2 gambar yg last tue..
sebab kelmarin aku ngan kawan2 aku meniru smasa test audit dlm dewan cm2...
siap aku amek buku letak kat bawah kertas exam..isk3..teruk...bukan aku jerk,4 orang pun buat bende same..hu3k...nk wat cmne ..da lost da....teruk kan? :P

nas said...

ya Ampun syah..
terasa sungguh bila bace enti nie..lagi2 gambar yg last tue..
sebab kelmarin aku ngan kawan2 aku meniru smasa test audit dlm dewan cm2...
siap aku amek buku letak kat bawah kertas exam..isk3..teruk...bukan aku jerk,4 orang pun buat bende same..hu3k...nk wat cmne ..da lost da....teruk kan? :P

imanshah said...

manusia tu banyak ragamnya

.sweet-ants. said...

dah jd pkara biasa dlm khidupan...
byk je org x berusaha dan amik jln sgkat tp khidupan lbh baik.. dosa tanggung sdri.. ok. tp ttp x puas hati dgn pncapaian dr cara kotor tu

NICK IRFAN said...

ape2pun berkejalah dgn ikhlas! hehe

d_tieah said...

Geram je tengok kan..
Xpe, Allah Maha Adil..
Pasti dpt blsn punye..
Kan3..
Hidup kenalah jujur dan amanah..
Baru hidup lebih diberkati..