Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, September 23, 2010

Peka Bukan Pekak!

Assalamualaikum..

*****
"Bang, burger daging satu tak nak sayur yerk!" kataku.
"Wokeh!" Jawab abang burger selamba.
"Abang apsal ada sayur dalam burger?" tanyaku geram.
"Erk!!"

*****
"Pakcik, gunting kasi pendek tapi sekben(xreti eja) jgn potong!" kataku.
Pakcik itu sekadar mengangguk saja.
"Pakcik, jangan potong!" jeritku.
"Erkk!!"

*****
"Makcik, saya nak kueh teow goreng kerang satu tak nak sayur yerk." ujarku.
"Baik." jawab sambil tersenyum.
"Alamak ada sayurlah!" aku memandang makcik tersebut.
"Yeke?"buat muka xbersalah..

****

Ini adalah situasi yg aku alami bila aku beli makanan atau pergi gunting rambut..
Mungkin aku ahak cerewet tapi aku dah beritahu byk kali..
Namun dorg lgsg xpeka dgn permintaan aku..
sepatutnya dia kenalah melayan aku sebab aku antara pelanggan dia..
ataupun mgkn makcik, abg atau pakcik tu pekak kot..
tapi bila ada awek/pakwe yg ala2 kacak/cantik tu..
bleh plak layan elok2..
ada tu siap sembang2 kosong lg..
padahal kenal xkenal jer..

mgkn bagi dorg benda macam tu remeh temeh..
tapi cuba bygkan macam mana aku terpaksa bersusah payah buang sayur dlm burger tu.. aku ni mmg allergic sayur.. klu mkn mahu muntah balik semua makanan aku..
dan sekben(bukn ejaan sebenar) kena potong.. berapa lama aku nk tggu dia naik balik.. hilanglah kekacakkan aku.. xkesian ker..

Sepatutnya mereka perlu utamakan kehendak pelanggan..
walaupun pelanggan tu kecik atau besar..
dan kalau boleh jgn pilih bulu ni..
kalau meniaga.. buat cara meniaga..
memang manusia akan membuat kesilapan..
tp mcm mana xsilap klu layan mcm xnk layan jer..
bkn mati pun lyn baik2 kan..

Jadi kesimpulannya..
Sebagai peniaga atau penjual kamu perlu peka..
bukan pekakkan telinga..
mentang 2 aku beli burger dgn kueh teow satu jer..
buat cincai2 jer...
please change!

Assalamualaikum..

9 comments:

ezzu said...

lain kali mkn lh sayur....hehehehehe...

nas said...

erk..sabar ea syah..
mungkin pakcik beger n makcik kuehtiau tue nak suh ko makan sayur kot..
ala,besela..aku pon penah kene cmnie...saba jela...:P

echah mashuri said...

erkkk..syah xmakan syur?
bg aku jela..hihiih

hamzah ian said...

wah wah wah..

ainz said...

Sabar,syah...hurm..mmg btul ape yg kamu tulis tu..sbb asyik bercerita @ otak melayang nth ke mane,mereka xpeka ape yg kita pesan..konsentret tu penting..wlaupn sebagai 'abg berger'..wlaupn sebagai 'makcik kueyteow'..

NICK IRFAN said...

aku pun berlaku mcm ko ni masa thn lps la aku order nasi goreng dia bawak mee goreng! cis! lps tu bila kali kedua aku pegi aku oreder terus ikut dia sampai ke dapur nak pastikan btol x ape yg aku order... hehhee

FaizalSulaiman said...

kesimpulannya memang tak makan sayur la neh.hahahahahaha

tulah, mintak lain dapat lain?pe kess?hehehehe

HonEyBuNNy said...

he2..sama la ila...xmakan sayur gak..mst cakap xnak sayur...tp kadang2 mereka letak jugak sayur..huuhu

nulhazwany abdul malik said...

servis tak penah nye elok..

patot la org2 camtu xmaju..

ish3