Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, September 2, 2010

CINTA

Assalamualaikum..

Baru tiga hari duduk kat sini..
esok dah bleh blik umah..
tp aku xcomform leh blik esok..
mgkn esok..
sbb tiket bas ekspress..
ada pukul 8 dgn 11 pagi sahaja..
kelas aku abis kul 12..
klu naik bas lompat2..
gamaknya sesak r aku..
dahtu aku balik sorg2..
aduh!

semalam..
agak kecewa jugak..
sebab rough draft aku plg rendah..
tp nak buat macam mana..
aku akan baiki balik..
mana tahu aku punya draft plak yg terbaik..
tak mustahilkan..

tajuk entri aku kali nipun..
subjektif juga..
aku skang suka yg subjektif2 ni..
mgkn ada maksud yg tersirat..
dalam sebuah perkataan itu..
CINTA..

zaman dulu..
xjd satu masalah yg besar..
berkahwin dgn pilihan keluarga..
seperti tajuk term paper aku..
advantages and disadvantages of arranged marriage..
tp skang sudah menjadi sebaliknya..
mereka perlukan cinta terlebih dahulu...
sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan...
mmg cinta itu xsalah sama sekali..
kerana cinta itu satu fitrah manusia..

namun ingat..
mencari seseorg untuk menjadi pasangan hidup..
bkn diukur pada tahap kecintaan kita..
tapi pd 4 perkara...
1) HARTA
2) KECANTIKKAN
3) ZURIAT/KETURUNAN
4) TEGUH PEGANGAN AGAMA

dan kalau boleh mestilah sekufu..

Harta- tidak semestinya seseorg itu mesti kaya.. tapi cukuplah dia tidak fakir.. mampu memberi mkn dan minum, tempat tinggal dan pakaian..

Cantik- bukannya perlu menjadi ratu/raja cantik.. cukuplah sekadar sedp mata memandang.. biarlah hodoh dimata org lain tapi cantik dimata kita..

zuriat/keturunan- lihatlah keturunannya sama ada mereka mempunya pegangan agama (skurg2nya masih boleh dididik) dan tidak digalakkan dari berkahwin dgn sepupu..

Teguh pegangan agama- inilah yg plg PENTING!

Cinta itu akan hadir apabila kita berkahwin.. mgkn memerlukan masa.. tp ia lebih indah..
tidak semestinya seseorg itu perlu berkahwin dgn pilihan keluarga..
jika sudah bertemu dgn mereka yg memenuhi syarat diatas.. kamu boleh mengikatnya..
di atas persetujuan kedua2 pihak..

fikir2kanlah..

Assalamulaikum..

9 comments:

iLhAm_bEcKs said...

sudah jtoh cinta kah??haha

FaizalSulaiman said...

suka ayat syah tentang harta tu. tak kaya tak miskin. InshaAllah hidup terjamin.

Mr.Homosapiensz said...

bencinta kah?

p/s: naik bas lompat2 bru feeling raya lebey....

HonEyBuNNy said...

suka info neh...arap2 ila tergolong dlm ciri2 itu...amin.....ila balik dulu eh...ila blk kdh rini..ehhe

hans said...

aku balik malam nih
yehaaaaaaaaaa

P/S : Review Film : Step Up 3D Memang Gempak! Kalau Boleh Nak Tengok Lagi 4 Kali!

sayatasha said...

yang penting restu dari ma abah..tu paling penting...

nas said...

takpelah..aku dulu mase belajar matik kedah tue sorang2 jerk balik kl..
tension giler..
hahhahaa..xper2..berdikarilah :)

jejaka anggun said...

kecik2 dah pandai citer pasal cinta nih.... homework dah siap?

NICK IRFAN said...

wah! menarik jgk entry pasal cinta ni..