Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, September 30, 2010

Bosan Dengan Politik Malaysia

Assalamualaikum..

Aku rasa sekarang aku dah malas nak beli surat khabar..
Bagi aku membeli surat khabar adalah satu pembaziran..
kenapa aku cakap macam ni?
aku bukan nak cipta sebarang kontroversi..
ataupun seumpama dengannya..
tapi sekadar meluahkan pendapat..

Berita didalam surat khabar tidak habis-habis dengan politik..
kadang2 rasa mcm politik kita hebat sgt..
kalau beli utusan malaysia dan berita harian..
semua beritanya memburukkan pembangkang..
dan surat khabar pembangkang melakukan perkara yg sama..
semua ini xkan habis..

sepatutnya surat khabar mengeluarkan berita2 yg mampu menjana minda rakyat Malaysia..
supaya negara kita menjadi semakin maju..
mampu melahirkan generasi-generasi hebat..
ini tidak menghidangkan mereka dgn berita yg seumpama ini..
apa yg mampu dicerna oleh minda pelajar seperti aku..
sekarang ramai pelajar2 tidak berminat dgn politik..
kalau adapun ada yg sampai bergaduh..
seorg menegakkan kerajaan.. seorg menegakkan pembangkang..
akhirnya bergaduh, huru hara..

aku bukannya anti kerajaan mahupun anti pembangkang..
kerana sampai sekarang pun aku xtahu pihak mana yang benar..
kadang2 aku bosan dengan politik Malaysia..
yang bukan kemana pun..
sepatutnya kerajaan mahupun pebangkang..
bersatu untuk meningkatkan kualiti negara..
apa salahnya bersatu padu untuk kebaikan semua kan..
tidak semsetinya negara yang kecil ini tidak boleh maju dan setaraf dgn negara besar yg lain..
tgklah Israel(negaraxdiiktiraf)..
kecil saja negaranya tapi sudah mampu melakukan segala macam perkara..
sepatutnya kita menjadi sepertinya namun bukannya menindas negara lain atau berperang..
tetapi rakyat2nya bersatu padu dan melahirkan ramai generasi yg cemerlang..
negara Amerika yg besar pun boleh ditakhlukinya..
sedangkan Malaysia cerita dalam kelambu pun masih belum selesai..
fikir2kanlah..

Entri ni bukan apa2 pun..
sekadar menyedar diri dan pembaca sahaja..
aku bukan mahu melawan kerajaan jauh sekali utk menentang..
lgpun siapa mahu masuk ISA kan..
tambah2 aku masih pelajar..
tp yg aku tahu politik Malaysia perlu berubah..
demi kecemrlangan negara, agama dan bangsa..

Assalamualaikum..

13 comments:

flyz said...

baca on9 dh...save...

aqilah said...

bace surat kabar pun bahagian business je :D

ainz said...

"sepatutnya kerajaan mahupun pebangkang..
bersatu untuk meningkatkan kualiti negara.."

sangat setuju statment kamu,syah..kita bukan nak bangga2kan israel tu..tp tu kenyataan..pemimpin pun kelam kabut..bahan bacaan pun merapu2..

hurmm...nak cari bahan bacaan dalam bm..memang haram xjumpe..payah..dalam bahasa indonesia, melambak..cane malaysia nak maju kalau minda rakyat masih mundur..

Mr.Ix said...

aku pun dah muak baca hal politik...hilang respect aku kat sesetengah tokoh politik negara....

Mr.Ix said...

aku pun dah muak baca hal politik...hilang respect aku kat sesetengah tokoh politik negara....

NICK IRFAN said...

oleh itu sokonglah BEBAS! x menyebelahi mana2? hehe

ezzu said...

aku pun benci gop kalu bce paper lnie..
byk sgt cter pasal politik..
ntah pe2 au...

HonEyBuNNy said...

betul2....kadang2 ila bosan jugak...ngeh3...bc mna pntg jah..

heart~ said...

huhu tu la...kdg2 surat kabar ni byk mencanang cerita yg x betol...

tp kna ingt jugak, pilih pemimpin tu satu tanggunhjwb kite...

dan pilihlah pemimpin yg adil, yg ikot landasan islam =)

nas said...

amatlah setuju ngan pandangan ko nie syah..
aku bosan ngan pertelingkahan antara pihak gov n pembangkang...lagi2 kalau kat newspaper..nampak sangat tuduh menuduh antara satu sama lain...nasib bek kita tak teruk cm indon..huhu

jejaka anggun said...

welcome to the real life....

Seri said...

tak tahu nak sokong pihak mana

AMD said...

Aku bosan dan BENCI dengan blog-blog politik kat internet ni, yg tak habis mengutuk satu sama lain. Tak sedar diri sebenarnya kita sama-sama bodoh, asyik bertelingkah tak habis2.