Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, August 26, 2010

Bangsa Melayu Menakutkan??

Assalamulaikum..

Semalam aku suruh kwn aku plak pergi ambil handphone 2..
alahai tutup lagi..

tajuk entri aku kali ni bukan tuk mencipta kontroversi.. (kontroversi ke??)
ataupun mahu menghina bangsa sendiri..
tapi tiba2 terfikit..
dari kata2 seorang lecturer..
org melayu kdg2 lebih menakutkan..
kenapa yerk??

org melayu mmg xdpt dinafikan mmg memegang adat dgn tggi..
semuanyan perlu mengikut adat..
kdg2 bila xikut adat perkara tu jd xelok bg mereka..
bagi aku adat ni bukannya hilang kemelayuan kita jika xikut tapi berpada2lah..
buat yg penting atau wajib dahulu..
ada satu cerita yg ustaz aku pernah ceritakan..
kesia seorg pengantin lelaki yg ingin akad nikah..
terpaksa buat byk kali sebab xmengikut adat..
basah lencun pengantin lelaki tu..
dahlah nervous.. aku dpt rasakan..

org melayu ni jugak..
mulut ni dia jenis cepat jugak..
dan mata dia juga kdg2 salah tafsir..
mulalah mengumpat bercerita itu ini..
sampai satu kampung nak dicanang..
bukan semua tapi mmg ada..
sebab yg ada nilah org melayu nampak hodohkan..

ttg kes yg masih panas ni..
kes buang bayi..
aku rasa faktor persekitaran ni mmg memainkan peranan penting..
sebab kita hidup dlm masyarakat..
ayah mana mahu buang anak kalau mulut org xbercakap burukkan..
yelah nk jaga air muka dan maruah..
aku faham mmg mereka salah..
manusia mana yg xbuat salah..
ini xbermaksud aku sokong manusia yg buat benda keji ni..
tapi cuba fikirkan kenapa perkara ni berlaku..
salah siapa?? cukup ke ilmu agama yg diberi??
jadi maafkan je anak kamu dn tunjukkan jalan yg benar..
sedangkan nabi ampunkan umat..
tapi bila ckp macam ni..
mesti jawapan dia.. "Aku bukan nabi!"
siapa cakap kamu nabi?
tapi kamu seharusnya menjadikan nabi tu role model kamu..
tuk membimbing keluarga..
mulut masyarakat ni mmg xboleh ditutup..
macam mulut tempayan..
tp kdg2 mulut ni lebih berbisa..
ada yg xboleh thn..
tu yg buatkan aku rasa masyarakat melayu ni menakutkan..

satu lagi..
org melayu juga suka bersikap cemburu dan iri hati..
pantang nampak org melayu lain berjaya mulalah sakit hati..
sebab tu santau , ilmu hitam dan segala bagai ni wujud..
korg pernah dgr org cina kena benda2 camni..
rasa kelakar plak kalau ada..
klu ada pun sikit jer..
sepatutnya org melayu kena bersatu..
baru bangsa kita majukan..
tgk skang kita majoriti dlm negara..
tapi rasa mcm kita plak minoriti bila aku kebndr2 besar..
klu kat kampung mmg ramailah melayu..

cuba kalau buka suratkhabar..
semua kes jenayah mesti majoriti dilakukan org melayu..
merempit, buang anak, simbah asid, rogol, dan sembelih anak??
nak jadi apa masyarakat kita sekarang??
kadang2 aku gerun sendiri bila fikir balik..
tapi masih ada lagi yg masih dpt berfikir secara rasional..
aku harap mereka2 inilah yg dapat membangunkan semula bangsa melayu ni..

walaupun aku agak geram dgn kedai handphone yg berbangsa melayu ni..
xdelah sampai aku nk buat perkara diluar jangkaan..

entri kali ni...
aku sekadar ingin meluahkan pendapat..
bkn mahu menyinggung mana2 pihak..
tapi kalu kita fikir balik..
mentaliti bangsa melayu perlu diubah..
supaya kita maju kehadapan..
dan seimbang didunia dan akhirat..
sekarang klu tgk masjid..
xramai dah..
time solat jumaat ddn solat sunat raya je masjid penuh..
hari2 lain berapa kerat jer..
aku yg ckp pun tergolong gak..
kdg2 ada kesedaran utk berubah..
tapi agak memerlukan masa..

Assalamualaikum..

MELAYU BOLEH!

p/s: aku bukan tulis entri bersikap perkauman k..

5 comments:

reen_sofee said...

part yg melayu mulut laju tuh aku sokong!
hahaha
aku pon mulut kalah mata pedang!
:P

ishma said...

ssh nak puaskan hati semue orang...
ssh nak jadi baek senang jd jahat...
ssh nk elak bnde2 ni

FaizalSulaiman said...

tulah syah.dah macam bukan orang melayu-islam dah.huhu

HonEyBuNNy said...

salam..apa nak jadi dengan orang Melayu kita kan..ya..rata2 kes yang berlaku adlah bangsa kita sendri....org melayu juga pemaloo ckit...tp dlm bab2 cm tu...kita gagal...sama2 la kita membentuk org Melayu kita....yakin boleh..malysia boleh..ehhe

Irwan Nemoto said...

makan dalam ni syah.. haha :D