Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Saturday, August 28, 2010

Babi!

Assalamualaikum..

first of all,
apa yg aku tulis selama nipun..
bkn semuanya dtg dari pendapat aku sendiri..
tapi dari sumber2 yg boleh dipercayai..
sebab siapalah aku nk buat kesimpulan sendiri..
budak yg masih mencari ilmu..
ilmu yg masih kurg didada..
Nabi pernah bersabda..
"Tuntutlah ilmu sampai ke Negara China.."
jadi aku akan cuba mencari ilmu dunia dan akhirat sebyk yg mungkin..
Insyaallah..

comel tak??!

babi..
sejenis haiwan yg diharamkan dlm islam..
kerana boleh memudaratkan kita..
ia juga mempunyai virus yg boleh mendatangkan pelbagai penyakit..

tapi..
korg tahu tak..
dalam kehidupan kita ni..
perkataan babi digunakan oleh manusia..
utk dua perkara..

1. babi untuk haiwan..
semua org tahu ttg nikan..
ia haram, kotor dan xboleh dimakan sama sekali oleh org islam..
apabila memegangnya hendaklah disama'..
apabila menyebut namanya..
sebut je "Itu babi!"
xpe xsalah..
kamu xmencarut..
dah mmg namanya pun babi..
dah tu nk pggl apa?
binatang yg xboleh disebut namanya?
ingat citer harry porter ke.. heheh..

2. babi utk kata kesat..
yg nipun ramai tahu dan ramai guna..
apabila kita rasa marah..
mulut akan laju saja mencarut..
klu org tu kurg imannya..
aku pun tergolong jugak kadang2..
perkataan ini digunakan sebagai kata2 kesat..
jd jgnlah sebut..
kerana perkataan itu sungguh kasar..
dan boleh menyebabkan manusia terasa hati..
kerana dia dilahirkan manusia bukan babi..

Jadi kesimpulannya disini..
gunalah sesuatu perkataan ditempat yg sesuai..
macam aku present subjek CTU aritu..
ttg bioteknologi yg membabitkan byk nama babi..
sampai kawan aku marah2 sbb sebut byk kali..
ada yg suruh sebut khinzir..
padahal khinzir dan babi tu sama saja..

tapi bila kamu marah..
jgnlah kata babi kepada kawan kamu..
gunalah perkataan yg lembut sikit..
xpun tenang jer..
tp kalau aku mmg balas balik.. hahah..

ada satu perkataan yg buat aku tersentap sekali..
masa tu aku part 1..
seorg budak perempuan kelas aku yg dtg dari johor..
bdk perempuan kelas aku semua baik2..
sesuai jd calon isteri..
ada yg nak tempah? (gurau5)
tiba-tiba aku dgr dia cakap..
"Aku SANGAPlah!"
terkejut aku derr..
bila aku tanya dia..
rupanya sangap tu 'menguap' klu kat Johor..
tapi tempat aku sangap 'ghairah' dan seumpamanya..

moral of this story..
jgn cepat sentap..
tanya dulu..
karang salah faham..
mahu jatuh saham bdk perempuan tu.. hahah..

Assalamualaikum...

9 comments:

FaizalSulaiman said...

haha

memang johorean cakap 'sangap' tu menguap.hehehe

kalau negeri lain lain kan maksudnya..

HonEyBuNNy said...

salam...adusss..terkejut bangat ila baca tajuk entry neh tau..egtkan tgh marah maki hamun sesapa....heheh...ohh..lau johor sangap tu menguap ye??baru ku tahu..hehhe

senandung semalam said...

ok hyung!
kenchana..?

soffea said...

hahaha.. betul betul. lain tempat, lain loghatnye. hehe.

Irwan Nemoto said...

punyalah kiut yang teramat sangat gambar BABY tu.. buhahahahaaa :D

NICK IRFAN said...

sangap menguap ke? aku pun bru thu je... aku thu perkataan penang je negeri lain susah nk tangkap sikit? erkkk... nk termuntah plak aku tgk babi panggang ni,...

nas said...

erk...gelinyer tengok babi panggang tuh!!!1
uwekkkk..
aku pon xbrape suker orang yang mencarut babi..cam siot jewp..
huhu...

jom bace entri terbaru nas klik:

maksiat masih berluasa di bulan puasa!

aqilah said...

hahaha sangap tu menguap, aku datang melaka baru aku tau maksud lain..gege

jejaka anggun said...

sedapnyer babi guling tuh... cecah ngan air asam. peggghhh!!!!!