Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Saturday, July 10, 2010

Beg Sekolah dan Kentut Busuk

Assalamualaikum..

Semalam aku balik rumah..
setelah seminggu berhempas pulas utk belajar..
sebenarnya aku nak ambil barang yg tertinggal..
malas nak susahkan keluarga tlg hantarkan brg..

Salah satu lagi sebab kenapa aku balik..
sebab aku nk beli beg baru..
sebab ada org tegur beg aku mcm budak sekolah..
pergh! makan dalam rasa..
so, aku dh beli baru jgn nk mengata aku lg..
hahahahahahaha..

Topik harini ttg kentut busuk..
aku pernah baca dlm surakhabar..
yg pernah ada org mati sebab terbau kentut yg amat busuk..

Kenapa kentut berbau busuk??
Bau kentut busuk kerana kandungan hidrogen sulfida yang mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida dihasilkan oleh bakteria dalam perut dan makin busuklah kentut anda.

Telur dan daging mempunyai peranan besar dalam menghasilkan bau busuk kentut. Kacang-kacang berperanan dalam menghasilkan isipadu kentut, bukan dalam kebusukannya.


Kenapa kentut menimbulkan bunyi??
Kerana adanya getaran lubang dubur pada masa kentut dikeluarkan. Kekuatan bunyi bergantung pada kelajuan gas.

Kenapa kentut yang busuk itu hangat dan tidak berbunyi??
Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria dan proses pencernaan menghasilkan haba, hasil sampingannya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil dan hangat dengan produk metabolisme bakteria yg berbau busuk. Ini kemudiannya menjadi kentut, walau hanya kecil isipadunya,tapi SBD (’Silent But Deadly’).

Berapa waktu yang diperlukan oleh kentut untuk melakukan perjalanan ke hidung orang lain??
Bergantung kepada keadaan udara, seperti kelembaban, suhu, kecepatan dan arah angin, berat molekul gas kentut dan jarak antara ‘transmitter’ dengan ‘receiver’. Selepas meninggalkan sumbernya, gas kentut menyebar dan konsentrasinya berkurang.

Kalau kentut tidak dikesan dalam beberapa saat, bererti ianya mengalami ‘peleraian’ di udara dan hilang ditelan udara selama-lamanya. Kecuali kalau anda kentut di ruang sempit, seperti lif, kereta, kepekatannya lebih banyak, sehingga baunya akan berlegar dalam waktu yang agak lama sampai akhirnya diserap dinding.

Berapa banyak kentut dihasilkan sehari??
Lebih kurang setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

Informasi dari SINI
Fakta tentang kentut. jadi korg dah tahulah kan.. jgn anggap entri ni kotor..

Assalamualaikum..

p/s: nk tgk ke xnk..

4 comments:

Mr.Homosapiensz said...

sungguh saintifik entry ni..bagus2!! ehehhee

hans said...

owh....macam tu asalnya kentut terhasil
patutlah kerja kentut jer dekat Shah Alam nih
makan ayam dengan daging banyak
hahahaha

aku dah lama tak beli beg
hohohoho

NICK IRFAN said...

wah! info yg menarik... selama ni aku tau kenatut je x thu dia dtg dari mne? hehe

echah mashuri said...

hahaha...tpksa mengangap ini kotor..hihi