Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, July 15, 2010

Anak Siapa?

Assalamualaikum..

Seperti kebiasaan sem2 lepas..
aku mesti nak citer program yg dibuat kt u aku ni..
semalam aktiviti mpp..
forum 'anak siapa?'

bagi aku semalam..
dsg atau kt sini lebih dikenali dewan sejuk giler..
telah penuh dgn cepatnya..
dan majoriti dimonopoli oleh perempuan..
tu mmg comform r..

semalam 2 org ahli panel yg meluahkan pendapat masing..
sekarang byk ttg kes buang bayi...
cuma satu masalah teknikal bg aku..
semasa ahli panel lelaki sedang berhujah..
kedengaran suara tenggelam timbul..
padahal hujah dia sungguh menarik..
tp time pengerusi majlis dgn panel kedua suara begitu jelas..
oklah aku bkn nk citer ttg tu..

ok program start pukul 9..
forum ni berkenaan kes buang bayi yg semakin berleluasa..
apakah puncanya? kesannya?
seorg ahli panel merupakan seorg ustaz..
seorg lg merupakan ahli kaunseling..
cara mereka menyampaikan hujah sungguh berbeza sekali..

setelah dekat 2 jam setengah aku dlm dsg sambil kepala tersengguk2..
apa yg aku dpt dan aku rasa..
manusia skang nafsu mereka mmg tinggi..
sebab mereka mudah dirangsang..
sekarang dengan kepesatan teknologi..
semua yg kita mahu akan dpt semudah abc..
laman web yg pelbagai bentuk dan rupa..
terutama yg berunsur xxxx mudah didapati..
jadi mmg nafsu tu mudah dirangsang..
bab kata ustaz semalam..
klau anak nak kahwin.. bg je kahwin..
dari mereka membuat maksiat..
kahwin itu lebih bermaruah..

sebab klu biarkan mereka berpeleseran..
dan membuat anak luar nikah bukan anak haram..
jgn pggl mereka anak haram..
mereka xbersalah apa-apa..
mentaliti masyarakat sekarang suka mencerca dari menasihati..
seronok agaknya melihat org berbuat dosa..
kononnya dia golongan baik2..
pastu mulalah menyebar cerita sampai hujung kampung..
anak yg lahir xbersalah pula..
terpaksa meneruskan hidup dgn cacian dan hinaan..
sebab dua perkara berlaku pembuangan bayi ni..
1. pembuat dosa malu..
2. takut dgn nasib anak mereka..
yelah klu dah lahir luar nikah..
sah2 org akan pggl anak haramkan..

bagi akukan..
kerana kebebasan yg diberikan oleh ibu bapa..
membuatkan anak2 muda ni mudah terlanjur..
sekarang org yg berpelajaran tggi pun buat perkara yg tidak bermoral ni..
bodoh dan cerdik bukan ukuran sekarang..
tapi cara menggunakan akal yg dikurniakan Allah..
dan keimanan serta ketaqwaan dlm diri..

berjauhan dgn ibu bapa bukan faktor anak mudah rosak..
jika mereka mempunyai ilmu dan keimanan semua itu dapat ditepis..
kebanyakkan mereka bercouple semasa belajar..
mula2 sekadar ringan2.. pastu berat2..
pastu perut jadi bulat..
bkn xleh nk couple..
klu dh dtg rasa cinta itu nk buat mcm mana..
tp jagalah batas hidup tu..
kata org islam..
hiduplah sebagai org islam..
ni berpegangan tangan dikhalayak.. siap berpeluk mesra..
semua benda nak tunjuk kat pasangan..
macam mana xnaik nafsu tu..
keingin seks zaman sekarang luar biasa..
manusia mudah terangsang..

dan akhirnya..
berlakulah kes sebegini..
buang bayi..
bunuh bayi..
keguguran..
menambahkan dosa yg telah byk..

bagi aku..
tak perlu nk tunjuk siapa yg salah..
salahkan diri sendiri..
manusia diberikan akal..
berfikirlah sebaiknya..

Assalamualaikum..

p/s: semalam xramai pun yg beri perhatian masa forum tu.. byk yg buat hal masing2..

p/s: tabiat manusia yg sama.. suka kondem org yg cuba bertanya soalan dan memberi pandangan.. kenapa perlu di'boo' jika mereka tersalah cakap..

p/s: forum semalam macam xde nyawa..

p/s: tugas sebagai pengerusi majlis memang berat.. bukan seng nk pegang tanggungjhawab tu.. jd berlatih betul2.. jgn jadikan program sebegini hambar..

p/s: totally mcm xdpt apa2 pergi program semlam... semata2 kupon..

p/s: kononnya program meningkatkan kesedaran tp macam xmemberi kesan yg mendalam.. sikit pun tidak kot..

p/s: bukan nk kondem just pendapat..

11 comments:

hans said...

loh
kenapa diorang boo budak tu?
dia tersalah cakap apa?

nas said...

sepatutnyer video n gamba2 blu ken buang dari intenet...huhu..merosakkan akal budak2 jerk..huhu

nas said...

sepatutnyer video n gamba2 blu ken buang dari intenet...huhu..merosakkan akal budak2 jerk..huhu

HonEyBuNNy said...

forum yang panas sekarang nie kan...maslah ne berleluasa....cian bayi tdk berdosa...yg penting iman seseorang...

echah mashuri said...

ak ase cm lau trlalu konkong pom xbleh...sbb bile da prents tlalu kongkong mulala nk memberontak..

p/s~sbnrya ats indvdu tu...kan?

jejaka anggun said...

poyo betul komen nas nih... hahaha. x penah tgk vid ngan pic blue ker?

hans said...

apa dah jadi?

p/s : Review Film : Mantra Filem Seram Paling Terbaik Keluaran Metrowealth?

She is f.A.z.A said...

dlm kes nie :
tepuk dada tanya iman..
bukan tepuk dada tanya selera..

fndrocka said...

forumm camni dah berulang2 buat kat universiti aku dulu...memg patut dibuat secara berterusan,..tapi kena ada cara yg berkesan jugak..iye tak..

Peluk Cium Romantiklah sangat

hans said...

den nak kongsi video yang mampu buat ekau muda 10 tahun dari usia sebenar selepas menontonnya

p/s : Lagu Waka Waka versi terbaru..Shakira Kalau Tengok Nih Confirm Nangis

NICK IRFAN said...

wah! menarik plak isu yg ko bincangkan ni...