Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Wednesday, July 7, 2010

Adoyai, hidung kamu!

Assalamualaikum..

Arini mmg byk masa r nak buka blog ni..
sebab kelas cancel ptg tadi..
tapi ada masalah lain plak..
komen yg menjadi masalah global utk blogger2..
dari ptg tadi sampai mlm ni aku asyik approve komen yg sama..
bengang gak rasanya..
arap2 xberlanjutan..
hilang plak mood aku nk berblogging..

Adoyai..

Esok kelas kul 8 sampai 4..
malam enjoy r..
okay tadi ttg perut buncit..
skang aku nak berkongsi ttg resdung plak..

Aku nk citer ttg ni sebab..
aku pun mengalami resdung yg teruk..
antara yg nampak sgt..
jerawat dikepala dan badan..
mujur xkat muka..
kalau tak hilang aset aku ni..
hahahahahah...

Resdung
(sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki
beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.


Apa dia punca resdung ni??

Alahan. Iaitu terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu.

Apabila
anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara di
dalam hidung akan membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan
udara tak dapat dikeluarkan.

Kalau udara tu tak dapat keluar, ia
pastinya akan terkumpul kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan
kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Anda yang pernah
mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya. Huhuhu...

Lebih
parah lagi, resdung ni boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda
boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak.

Tapi, resdung ni tak berjangkit kat orang lain atau diwarisi oleh keturunannya.

Informasi ni aku dpt kat SINI

Resdung bahaya jadi baiklah cegah sebelum makin teruk..
kakak sulung aku semangat beli ubat mahal2 suh aku telan..
tapi aku ni liat sikit nak makan ubat..
bukan xsuka tapi terlupa.. hahahah..

Assalamualaikum..

8 comments:

reen_sofee said...

tak pek arr!
sume pon ngah tension sal komen tuh!
hahaha
weh aku pon resdung gak!!

mR.sYaH said...

reen: tulah pasal.. hmm.. resdung gak.. arap2 xteruk yerk.. cari ubat cepat.. hehe..

nas said...

uiks..
ayah aku pnah kne resdung..
skunk nie ok..
huhu

jejaka anggun said...

bagus info dr doktor syah...

Chybee said...

betul2. bila gatal tu rasa mcm nak cabut hidung cuci kt paip then pakai balik. huhu...

boleh xnampak ea? risau pula. sbb lately ni asik xnampak. doc cakap maybe sbb mata kering pakai lens tp dah tuka lens better pon still cmtu gak. haish...

NICK IRFAN said...

ko pun kena jgk ke? aku ingat aku sorang jer... aku pun pening kenapa dgn ruangan komen ni?

syaf said...

aku dulu resdung teruk giler babi...
ape aku buat???

ko try makan seafood seminggu direct..gatal x gatal ko balon jerk, sebab dlm seminggu 2 ko dah bese..x taw lere berkesan kat ko ke x.

echah mashuri said...

suka mkn budu wkaupn gtal idung.uhuh