Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, June 3, 2010

Inilah Cerita Yang Sebenarnya.. Setelah aku TERJAH!

Assalamualaikum...

Penat juga malam2 ni buat kerja ni..
Padahal kerja aku just, duduk, selak, tanda mana betul mana salah..
tapi dgn pelbagai jawapan yg terlalu marvellous sgt..
sampai aku jadi penat..
mula seronok nak tolong..
last2 jadi penat pulak..
tulah berangan nak jadi cikgu sgt..
dahlah kertas fizik.. aku pn KO...

Okay2 berbalik pada entri aku..
Cerita apa ni??
Apa yg aku terjah..
Korang perasan sama ada sedar atau tidak..
setiap kali aku singgah mesti aku akan kata JLN2 SINI.. Terjah..
aku suka menerjah blog kamu semua..
aku ingin kutip dan ambil semua yg kamu ada..
untuk aku juga..

sedar tak korang..
remaja kini memang malas untuk menonton berita dan membaca surat khabar..
klu baca pun bab hiburan..
termasuklah aku tapi xlah selalu..
mungkin aku slah..
tapi inilah yg aku sedar dari kekurangan itu..
apabila aku survey dari rakan2 yg aku kenal..
bila tanya bab subsidi, tanya ttg hal dlm negara..
ramai yg tak tahu..
yg hal palestin dan negara tak diiktiraf tu pula..
ramai yg hanya dgr mulut ke mulut..
xtahu hal yg sebenar tapi mahu bercerita..
supaya org tahu yg dia tahu..
kalau aku baik kita diam kalau xtahu..
kalau nak masuk campur pun kita kajilah dulu dan selidik..

aku juga dapat banyak informasi dari blogger2 kat sini..
sebab aku mmg jarang tgk berita sebab time berita aku tgh online..
suratkhabar aku baca yg mana penting jer..
kdg2 bosan juga baca paper ni sebab satu jer..
hal politik yg tak berkesudahan..
parti kerajaan akan mengutuk parti pembangkang..
yg parti pembangkang mmg xboleh nak kutuk kerajaanlah sebb surat khabar kerajaan punya..
kecualilah dlm surat khabar pembangkang kan..

sama ada korang sedar atau tidak..
kenapa kehuru haraan dalam negaraa islam ini bergolak..
semualah salah org islam sendiri..
malaaun seperti yahudi ini cuma mengambil kesempatan..
atas ketidak bijaksanaan org islam itu sendiri..
sikap perpaduan yg diuar-uarkan langsung tak terkesan dihati..
tak perlu pergi jauh..
dalam Malaysia ini sendiri pun kita boleh buat konklusi..
org melayu tindas melayu..
jatuhkan sendiri kaum sendiri..
sebab tulah org melayu tak maju kat tanah air sendiri..
baru nak naik mulalah hasad dengki bermaharajalela..
santaulah, ilmu hitamlah.. semua org melayu yg guna..
ada ker kaum lain kena macam ni..
kalau ada pun boleh bilang jari..

aku bukan melaga-lagakan..
kita perlu bantu org lain dan diri kita sendiri..
semaikan sikap kerjasama bersatu hati..
macam mana Iraq boleh hancur..
semuanya berpunca dari rakyat dia sendiri..
sebab fahaman yg berbeza..
cubalah mereka bersatu..
takkan mudah Amerika mengebom mereka sesuka hati..

macam palestin..
negara islam yg lain macam Mesir dan Arab Saudi sendiri..
langsung bersifat kejam..
Contohnya mesir menembak pelarian Palestin yg datan ke negara dorang..
sedar atau tidak mereka menembak org islam sendiri..
itu lebih kejam..

Selama ini aku sentiasa menadah telinga..
mendengar kata-kata manusia..
tidak kira ditempat belajar, tempat makan..
dan seluruh pelusuk malaysia ini..
aku hanya mampu mendengar..
klu ikut campur siapalah mahu mendengar pendapat budak kecik macam aku..
mereka lebih hebat..

tetapi jika sekadar cakap sahaja hebat takkan kemana..
membazirkan tenaga dan air sahaja..
"ILMU TANPA AMAL IBARAT POHON TANPA BUAH"
ramai org punya ilmu..
tapi xmengamalkannya..
sebab tulah byk masalh sosial yg berlaku..
ilmu sekadaar digunakan untuk mencatat diatas kertas..
setelah berlalu.. ilmu juga berlalu pergi..

Inilah cerita sebenarnya..
setelah aku TERJAH dari perspektif yg berbagai..
tapi aku juga manusia biasa..
ada yg mahu menerima ada yg menolak..
aku sedar aku bukan siapa-siapa..
aku bukan menteri.. aku bukan ulama'..
aku juga bukaan penulis terkenal juga bukan blogger terkenal..
tapi aku juga cuba mahu menjadi Khalifah di bumi ini..
terlalu byk yg perlu aku pelajari dan amati..
namun aku juga ingin berkongsi..
jika ini suma repekan bagi kamu semua..
aku terima..

Tapi aku suka dengan Blog Kaizen, Hans dan Hilal Asyraff..
byk informasi yg berguna..
kamu boleh terjah kesana dan mengambil ilmu yg sepatutnya..

Assalamualaikum..

11 comments:

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

tq tuk perkongsian hati nih,,,,

mR.sYaH said...

terima kasih sudi singgah.. samer2..

El-Zaffril said...

Luahan rasa erk

hellioz said...

on9 news sudah...
gyahahahahaha~

reen_sofee said...

tuh laa bro.
aku pon tak dek mase sgt nak tgk berita neh
so bace kat blog jek lak.
caye tak,
byk idea aku dapat nak buat assingment sebab baca kat blog.
kat tv tuh penuh berita pasal politik jaa.
muak kot tgk org gaduh dlm parlimen tuh!
huhuhuh

*alasan tak nak tgk berita sebenanye!
hahahaha

Ivy Metaga said...

thanks for sharing..=)

mR.sYaH said...

elzaffril: bolehlah.. hahha..

reen: betul gak.. aku refer membaca dari tgk berita.. isu politik mmg xprnh selesai..

hellioz: kdg2 aku pun bukak online gak.. heheh..

ivy: sama2.. hehe..

Mr.Homosapiensz said...

on9 je mmpu....tp kekadang jer....

mR.sYaH said...

xpe r skurg2nya ambil tahukan.. heheh..

jejaka anggun said...

blog JA x suke? sentap!!!

mR.sYaH said...

apalh pakcik ni.. saya suka r blog pakcik.. jgn r sentap.. sy selalu dtg lepak kt blog pakcik sbb sy suka..