Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Monday, June 14, 2010

Hidup ini mesti jujur..

Assalamualaikum..

Harini seharian aku terpaksa menemani kakak aku..
tlg teman dan gilir drive dgn dia..
yelah xkan aku tegar nak membiarkan anak dara bersendiriankan..
harini aku terpaksa teman dia medical check up dgn buat akuan sumpah..
utk comform dia punya job sbg cikgu..

Aku ni sebenarnya bkn suka sgt pergi hospital..
aku akan pergi pun bila situasi yg betul2 terpaksa macam harini..
teringat plak masa aku sekolah ahmad dari form 1 sampai form 3..
MC akan menjadi buruan bagi mereka yg suka sangat memonteng..
dorang bleh thn pergi hospital untuk dptkan cuti semata2..
sampai seminggu pun ada..
klu sakit betul tahap kritikal xpelah jugak..
ni plak just selesema dan buat batuk2..
bila doktor tak bagi siap merayu2 plak..
dalam seminggu tu..
mesti ada 3-4 org wajib pergi hospital..
aku pun prnh pergi..
tapi aku xpergi waktu persekolahan tapi waktu malam..
perut aku slalu buat hal..
dan ubatnya aku kena cucuk jarum kat bahagian gebu aku..

tulah cara klu nak MC masa time skolah dulu..
tapi klu kat U plak..
xde dah nak MC2 nyer.. ponteng terus..
suruh org tanda tgn dan bodek lecturer..
terus lepas...
tapi aku xkisah biler dorang ponteng..
dorang boleh tanya apa yg dorang ketinggalan xpun salin nota..
tapi xramai yg buat macam tu..
bagi aku setiap kelas tu penting..
bukan macam sekolah dulu..
"Kamu semua boleh buat kerja sendiri yerk!"
ayat cikgu ganti xpun cikgu yg malas aka penat..
tapi aku suka...
bolehlah aku buat hal kat belakang kelas dgn geng aku..
paling best bila tgk budak perempuan buat hal dorang..
ada yg bergosip ada yg tgk cermin..
ada yg buat hal sendiri dan yg tidur tersengguk-sengguk..

Tapi kat U ni..
bukan berdasarkan final semata2..
ada test, quiz dgn projek..
so markah dibahagi kepada pecahan tersebut..
tapi aku paling xsuka org meniru..
aku consider klu org meniru kerja yg lecturer bagi..
tapi aku xbole accept org meniru masa test..
aku yg blaja kat tempat semua warga bumiputera ni..
boleh tgk mcm mana org melayu ni...
ada yg betul2 bersungguh2..
ada yg bersederhana atau seimbang..
ada yg malas terlajak..

okay, tu hal dorang klu malas..
tapi klu xnak blaja jgn r meniru..
mcm mana nak tahu kemampuan diri..
kalau dah blaja pun meniru..
macam mana time dah kerja nanti..
mgkn bg sesetengah org..
meniru tu bukan perkara besar..
tapi meniru akan memberi kesan yg besar..
mgkn bukan sekarang tapi masa satu hari nanti..

ramai org meniru sebab xnak gagalkn..
sebenarnya dari kegagalan itulah kita belajar untuk mendapatkan kejayaan..
fikir2kanlah..
tapi apa2 pun..
Hidup ini mesti ada kejujuran..
yakin dgn kebolehan diri..
mgkn kita tak mampu menjadi sebijak Einstein..
ataupun genius2 yg lain..
tapi skurg2nya kita tahu tahap mana kemampuan kita..
sebab tu ada test dan exam..

Assalamualaikum..

P/S: tadi aku check nuffnang dah naik jadi seringgit dah..
thank u VIP2 ku.. :)

P/S: untung gak teman kakak aku arini.. dpt gak pow byk barang...

sekadar gambar hiasan.. heheh..

7 comments:

HonEyBuNNy said...

paw apa tu dgn kakak??heheh..btol tu..lau dlm exam...ila pn xsuka tiru..akan buat jgk even xreti...n pas tu redha n berdoa......n mst nak tulis byk2..biar xbtoi pn jwpn tu..semua perkara kita buat..mst jujur..

jejaka anggun said...

pau kacang ker pau kaya?

mR.sYaH said...

honey: pau mcm2.. tp xdelah yg mahal2 sgt.. betul tu.. baik penuhkan jawapan dlm kertas soalan tu.. lg baik dari dok jeling org..

mR.sYaH said...

JA:dua2 pakcik.. heheh..

El-Zaffril said...

Hahhaha... aku dah loya pegi sepital sebab eksiden... hahahahhaha

Anyway... wah... nuffnang dah naik seringgit... teruskan usaha...

syaf said...

org meniru ni memang x bagus, tapi ade jenis student yang menghafal time nk exam jerk, lepas 2,3 minggu ape yg die hafal 2 mesti die lupe balik... so dri die menghafal bagai nk rak baik die meniru...

lain lah jenis student yang study btul2, paham kan ape yg die blaja, yes itew org yg berjaye, kalu duk menghala jerk, tp x paham konsep, aku lagi consider org 2 meniru jerk sebab sie2 jerk, nanti lupe balik..

mR.sYaH said...

elzaffril: yeke.. heheh.. thanks..

syaf: mmg betul tu tapi skurg2 ada usaha gak.. ada gak yg terlekat dari xde lgsgkan..