Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Wednesday, June 30, 2010

Aku Ada CINTA!

Assalamualaikum..

Habis juga aku baca novel yg telah aku uar-uarkan semalam..
penuh perasaan aku baca..
mmg tertarik betul aku baca sampai page yg terakhir..

NAk cerita kena ON mood jiwang dulu..
Ok..

Cinta..
Perasaan cinta itu sebenarnya universal..
bukan setakat cinta lelaki dan perempuan..
tapi..
cinta antara lelaki dengan lelaki..
perempuan dengan perempuan..
anak dengan ibu..
adik dengan abang..
menantu dengan mertua..
itu semua kerana perasaan cinta kepada ALLAH..

WASILAH CINTA WEERA karya ROSE HARISSA..
membawa aku kedalam sebuah dunia moden..
temaa cinta ini bukan sekadar novel cinta picisan..
tetapi menerangkan makna sebenar cinta itu..
selain tema cinta ia juga membawa kita lebih mengenali ttg islam..
yg kebanyakan manusia sekarang masih lemah pegangan agamanya..
luaran tidak menjamin dalaman seseorg..
muka nampak baik2 tapi hati busuk nak mampus..

aku suka watak weera seorg cepat marah dan cepat tenang..
dan watak firdaus paling aku tidak suka..
kaki fitnah dan kaki kuat nafsu..
dan watak heroin dalam ni sari ayu..
seorg yg lemah pegangan agamanya..
menjadi lebih kuat setelah putus tunagn dgn firdaus..
dan berkahwin dgn weera..

bagi aku jalan cerita dlm ni cukup menarik..
walaupun mengetengahkan tema cinta..
tapi ia menerangkan secar lebih luas..
antaranya cinta antara lelaki dengan lelaki..
bukan bermaksud gay..
tapi cinta mereka kerana Allah..

terlalu byk dugaan dan cabaran terpaksa diharungi weera..
fitnah tidah henti2 menyebak hidupnya..
sehingga ayah sendiri percaya fitnah org..
dan menganggap anaknya sendiri seorg gay..

bila baca buku ni..
aku rasa macam nak tumbuk je watak firdaus..
'jahat nak mampus..
tapi aku percaya dialam realiti..
ada org yg bersikap seperti firdaus..

xrugi korang beli buku ni..
rm 2o sahaja..
banyak pengajaran dan info yg korang boleh ambil..
mandi bogel pun aku dpt dalam ni jugak..
Layan saja bila ada waktu terluang..
daripada korang obses siri cinta pontianak-serigala-manusia tu..
baik baca buku karya tempatan yg membawa tema keagamaan ini..
terasa cetek ilmu ni lg bila baca buku tu..

sekarang aku tgh layan 9 NYAWA..
karya Ramlee Awang Mursyid..
ok abis review aku ttg buku ni..
5 bintang aku bg dari lima...

Assalamualaikum..

p/s: 3 ari lagi..

19 comments:

nas said...

kisah tue dari negara mane eh?
arab ker?
tapi tulisan org melayu kn?
hoho..
cinta pd illahi adalah yg pasti n kekal...:)

Aidi-Safuan said...

amboih. 5 bintang terus. :P

mR.sYaH said...

nas: bkn arab.. cite ni kat malaysia jer.. mmg org melayu tulen tulis.. org kuantan lg.. hehheh..

mR.sYaH said...

Aidi-Safuan: dah sukakan.. hehhe..

echah mashuri said...

waa...nnti kene cari nih,,,

*tp hrp xjatuh cnta ngn weera tuh..
sbb da cintakan kasyah si bdk setan sejak form1 lg..huu..^_*

echah mashuri said...

waa...nnti kene cari nih,,,

*tp hrp xjatuh cnta ngn weera tuh..
sbb da cintakan kasyah si bdk setan sejak form1 lg..huu..^_*

reen_sofee said...

aku gile kan hlovate laa skang weh!
huhuhu

NICK IRFAN said...

eh! mcm best jgk? tp aku ske lagi cte putera adamus! hehehe cte fantasi..

izyanty collection said...

jarang jumpa laki layan novel,dik mamat jiwang gak le nie ek...heheh..
tapi memang best baca novel dari tgk filem. feeling dia lain huhu..

syaf said...

x minta langsung

jom tangkap berudu

HairiAks said...

Aduh...
cm na ni.. aku x minat bce novel & bku r..
Aku suka main game je.. he3..

nas said...

nak beli ke x??
ehehehe..

mR.sYaH said...

echah:suka kasyah yerk.. sy suka lisa.. haha..

mR.sYaH said...

reen: hlovate tu buku dia kau xpernah baca.. mcm best je dia tu.. nak cari gaklah..

mR.sYaH said...

nick irfan: best2.. hahah.. aku pun ske gak fantasi..

mR.sYaH said...

izyanti: dah ramai dah skang kak.. betul tu novel lain filem lain rasanya..

mR.sYaH said...

syaf: xpe.. jom!

mR.sYaH said...

hairi: aku plak jg kurang main game.. haha..

mR.sYaH said...

nas: beli jer.. hehhe..