Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Monday, June 7, 2010

3 Bodoh dan Buasir

Assalamualaikum..

Jangan pandang rendah pada 3 orang bodoh ni..
sebab dapat menggeletek orang ramai..
diaorang cuma pelajar universiti kejuruteraan..
sama bidang dengan aku..
aku mmg suak filem ini..
filem ni telah meraih lapan anugerah utama daripada 12 anugerah utama..
filem ini dibintangi pelakon kesukaan aku..
Aamir khan sebab dulu ramai kata aku macam dia..
selain itu filem ini dibintangi oleh kareena kapoor dan Madhivan..
kareena kapoor telah memenangi aktress terbaik begitu juga Aamir khan..
aku tgk filem dalam laptop aku...
masa tu seminggu lagi nak final..
aku tgk 2 sekaligus citer hindustan masa tu..
My Name Is Khan dan 3 Idiots ni..
lama dah sebenarnya aku xlyn hindustan ni..
lepas sibuk blaja kat u ni..
kt tv3 plak asyik ulang tayang citer yg sama..
rindu plak masa kat asrama dulu tgk hindustan satu aspura..
mmg layan..

Aku memang takut betul..
bila keluarga aku kata aku kena buasir..
mmg risulah aku..
buasir tu mmg menyakitkaan..
tapi bila aku google..
melihat tanda2nya..
fuh! nasib aku xkena penyakit tu..

okay, ni sebenarnya maksud buasir.. :
Penyakit buasir atau hemoroid adalah penyakit yang terjadi pada bahagian dubur. Penyakit ini dapat dikesan apabila saluran dubur membengkak. Ianya boleh berlaku sama ada di dalam dubur atau di kawasan luar. Biasanya pesakit akan berasa sakit kesan tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit.

Faktor2 buasir berlaku:
· Regangan yang melampau semasa pergerakan usus atau ketika sembelit.
· Cirit-birit yang kronik.
· Kurangnya pengambilan makanan berserat dalam diet harian.
· Mengandung atau bersalin.

symptom2 nya pulak:
· Rasa sakit yang berdenyut-denyut.
· Pendarahan berlaku selepas dan sebelum membuang air besar.
· Darah menitis dan tersembur keluar dari saluran dubur.
· Dalam tempoh pendarahan ini, pesakit itu boleh mengalami kekurangan darah.
· Ada yang tidak mengalami pendarahan, tetapi dikenali sebagai pembengkakan dubur.
(Aku xkena macam ni ok.. so, aku selamat!)

dan peringkat2 buasir:

Tahap 1
Berlaku pendarahan dan bengkak menonjol keluar.

Tahap 2:
Disebabkan oleh pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi secara spontan akan kembali ke dalam (saluran dubur ).

Tahap 3:
Keadaan yang sama seperti tahap dua, tetapi bengkak tersebut akan hanya berada di dalam setelah ditolak masuk secara fizikal.

Tahap 4:
Darah pekat keluar, menyebabkan rasa sakit dan susah untuk meneran. Buasir akan berada di luar kawasan dubur.

kredit untuk kliksihat


korang ada ke symptom2 macam ni??
baik pergi berubat cepat ni..
bahaya!

Assalamualaikum...

p/s: aku kena balik kampung dekat kelantan r.. xtaulah dpt online ke tak..

14 comments:

reen_sofee said...

mane nak tgk cite neh bro?
balik kampung?
huhuh
syok nya!
selamat pulang k!
have a safe journey!

mR.sYaH said...

citer ni tahun lepas dah tyg kt wayang.. aku pun ambil dgn org reen..
terima kasih! selamat blaja..

::dAuZsHaNLeY:: said...

aku mmg xminat cter hindustan!
jarang2 tgk...
tapi cter 3 idiots ni dah tgk...
best2!

ardinihumaira said...

wuarghhh.. gerunnya penyakit buasir ni.. tanda2 tu tak ada cuma pernah kua darah tu.. kata doc sebab kurang makan sayur.. tapi dah ok dah skang..

Asyik Suruh Boikot FB, Bagaimana Dengan GB?

mR.sYaH said...

dauz: mmg bestkn.. aku tgk brape kali citer nih..

ardini: nasi baik.. sy pun xmkn sayur gak.. heheh..

kaizen shinobi said...

aq nak jadi orang ke 60000 boleh?

hehhehe

muka ko macam amir khan? agak r... bau2 bacang sikit... hahahha

buasir? xnak3.... ngee~

btw aq x tengok ag cite nih.. ahakss~

mR.sYaH said...

boleh2 kaizen..

agak2lah aku pun rasa aku ada bau2 bacang dgn dia... hahah... citer ni best..

hans said...

aku tak dapat tgok cerita nih
tiba2 jer subtitle hilang
sedih tul

p/s : Rajnikanth Pun Ada Klon Sekarang http://hanspunyablog.blogspot.com/2010/06/bukan-setakat-michael-jackson-jer-ada.html

Jantan Keparat said...

uiks!!!
ak pn dh lme x lyn cite hndustan!

'AQILAH said...

masih lagi mencari 3 idiots ni..huu tak jumpe2 file download..

El-Zaffril said...

Hahahaha... so far takde lagi....

mR.sYaH said...

hans: aku punya citer pun subtittle dia terlompat2.. tapi xtau camner aku leh faham citer dia.. hahah..

JK: citer ni memang best layan.. dak2 uitmkan mesti ada citer ni.. hehhe..

'aqilah: yeke.. selamat berjumpa yerk..

elzaffril: baguslah tu.. selamat r..

Boy said...

klakarnye poster die

mR.sYaH said...

mmg klaka.. hahah..