Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Tuesday, May 25, 2010

Kenapa Mereka Gila Harta??!

Assalamualaikum..

Semalam seharian aku xdpt online..
sebab semalam dan hari ini aku dah macam org bekerja..
pergi berurusan kat sana.. pergi berurusan kat sini..
tapi skurg2nya aku dpt berkhidmat untuk keluarga aku..
kakak aku sibuk sgt kerja sampai balik kul 6 ptg..
xsangka pulak aku cikgu sekolah balik lmbt..
dlu aku ingat klu dah habis waktu persekolahan..
cikgu pun balik..
rupanya dorg ada hal lain plak..
so, sebagai adik yg bertanggungjawab dan bermurah hati..
aku pun tlglah selesaikan kerja dia..
aku kena berurusan kat bank byrkan ptptn dia..
duit kereta abah dan kakak aku..
dan mcm2 lagi..
dari satu bank ke satu bank..
mmg penat! tapi aku suka dpt upah...

Okay..
entri aku ni..
ttg kenapalah org sekarang terlalu gila harta..
dengan adik beradik pun boleh bergaduh sebab harta..
harta pusaka direbut-rebut..
xfikir ke dorang mak bapak dalam kubur tu..
bknnyer nak buat baca yassin ke apa..
tapi sibuk nak pajaklah nak juallah..
kalau tak menyusahkan org lain takpelah..
selagi tak dapat kaut semua harta dia takkan puas..
yg sekankang kera pun dia nak rampas..
kat luar nampak mcm org baik2..
tapi rupanya gila harta..
geram betul rasanya org macam ni..
nak tanah byk2 buat apa..
nak buat kubur luas mana??
pastu org yg xbersalah teraniya..
harap2lah adik beradik aku tak mcm tu..
harta dunia ni bkn boleh buat masuk kubur pun..
nanti dlm kubur amalan kita yg akan disoal..
itu yg penting..
kumpul harta akhirat tu jgn asyik fikir harta dunia..
bkn xboleh tapi berpada-padalah..

duit ni mmg penting..
tapi sebab duit ni jugaklh boleh menghancurkan..
hubungan keluarga dan persahabatan boleh putus pun sebab benda ni..
dalam dunia ni kita patut bersederhana..
itulh yg terbaik!

p/s: teremotional pulak tapi mmg aku geram..

Assalamualaikum..

8 comments:

HairiAks said...

Haha..
aku suka entry ni..
agaknya manusia skrg ni smua gila harta..
btul x?

mR.sYaH said...

bkn semua r.. masih ada lg yg baik.. tp dalam seribu tu adalah sorg.. heheheh..

El-Zaffril said...

Sabar bro...
Rileks2....

mR.sYaH said...

dah sbr dah bang.. org mcm ni xbleh bg muka sgt.. gilakn duit.. heheh..

HairiAks said...

haha..
btul tu..
dlm 100o ada lah sorg..
msti mlang yg sorg tu kan?
cukup pakej dia..
bkn stakat gila.. tp gila harta lak tu..
wakakaka...

mR.sYaH said...

hahhah.. sian dorg.. tp xbest r dorg gila tp still bebas lg.. asal xmskkn kt tanjung rambutan.. heheh..

jejaka anggun said...

Best apa rebut2 harta. Nak2 lg harta karun. Lg best kalo rebut . Haha

mR.sYaH said...

harta karun mmglh best pakcik.. tp ni harta pusaka.. xbest r.. hahah..