Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, April 15, 2010

TIPS Untuk study sebelum final..

Assalamualaikum..

Aku membilang hari lg untuk final dan cuti sem..
esok hari last kelas dan test2..

Orang kata sebelum nak hadapi exam kena relax2 dlu..
renggang2kan otot yang ketat dan bebal..
nota-nota ltk tepi..
betul ke ni?? bkn masa nak pekse ke study bagai nak rak..
tdo pn xcukup..

Setiap orang ada cara sendiri..
Mcm aku pun ada caranya.. tingkatkan waktu study..
masa study aku gandakan lagi.. betulkan..
selalunya setiap hari aku akan bukak buku atau nota dan study selama 5 minit..
jadi gandakan dua kali
5 X 2 = 10 minit..
wah lama betul study..

Aku ada tanya tip bdk dekan sem lps dgn lecturer yg pegang master..
study skurg2nya tiga jam sehari..
tapi jgn sekali gus.. contohnya..
1 jam lepas subuh.. jgn tdo (sokmo tdo)..
i jam ptg dan 1 jam malam..
tdo sebelum kul 12.. ( klu xkul 2 atau 3 mmg xtdo lg)..

sungguh jauh berbeza schedule aku dan mereka..
jauh panggang dari api..
xpe.. masa masih ada..
Yang penting DUIT..
DOA
USAHA
IKHTIAR
TAWAKAL
jd bila 3 X 2 = 6jam sehari.. wow!

MArvellous betul..

skang nk dekAT cuti final ni..

manusia u ni dah mula kekurangan pitih..
kan best kalau ada org hulur mcm ni kat aku..
BERtuAHnya Badan ku..

Assalamualaikum..

P/s: apsallah nuff aku xnaik2.. bosan betul..

3 comments:

jejaka anggun said...

good luck yer.....

mR.sYaH said...

terima kaseh..

Cikgu Murni said...

semoga brjaya dlm study. yg paling perit adalh menghabiskan semester yg terakhir. mula rasa x semangat, malas dan sebagainya.