Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, March 4, 2010

Sambungan Camp: Seksa tapi Enjoy!

Assalamualaikum..

Aku nak sambung balik ttg citer camp aku tu..
Lepas smayang subuh kiteorg diberi tidur smpi 7.45 pg..
Pukul 8.30 start blaja ttg map dan compass..
sbb kononnya nak buat compass matching..

Tapi sbb masalah bas dibatalkan..
Kiteorang dibawa bersiar-siar ke Gunung senyum..
Gunung senyum tu mmg byk gua2.. dekat 27..
kiteorg pergi dalam 7 jer..
Ada Gua 7 kolam, gua silat dan byk lg..
Ada makam Tok Long..
Kisah cinta antara Tok Long dan Puteri bunian..
Kalau xsilap citer ni satu mitos..

Conservation dgn komander.. seumur dgnku..
"Macam mana tmpt ni siswa?" tanya komander.
"Okaylah, tapi boring skit." jawabku acuh tak acuh.
"Kamu mmg xsuke ke aktiviti outdoor macam ni? Saya suka," ujarnya.
"Suka aktiviti indoor atas katil jer," sampuk afiq pula.
"Kat sini byk gambar2 yang cantik2."
"Cantik??" tanyaku dlm hati jer. just batu-batu yang bersepah dalam gua ni.. mmglah khazanah negara tapi kalau batu berlumut hijau siap diconteng..
MILAH DAN ABU.. KASSIM LOVE SENAH..
"Saya mmg suka wallpaper gmbr macam ni. saya cari wallpaper mcm ni.." ujarnya sambil mengambir gambar2 batu disitu..
Gambar batu ambik.. gambar aku sekeping pun xambik..
Dahlah dia boleh bawak henset.. aku xbleh.. kenangan dlm otak jer ada..

Kul 4 kitaorg dah balik semula ketempat asal..
Kul 5 ada sukaneka..
Ada tiga jer..
pasang khemah, boling tin dan makan roti..
Acara Pasang khemah disitu tlah menunjukkan sikap2 buruk yg patut diteladani??
A'ah klu nak knal siapa hati busuk ketak.. mmg jelas2 r..
Laki pompuan blaka ada..
Acara boling tin paling menyedihkan..
tanpa perlu menangis sebb..
semua pelajar perempuan yg main..
Antara semua peserta.. xde sorang pun kena balingan..
bkn nak tgk strike tapi satu pun tak kena..
Giliran pelajar lelaki pulak main..
Acara makan roti..
Peserta dikehendaki tunduk dan melentakkan satu jarinya keatas rumput..
lalu memusingkan badan mereka 360 darjah selama beberapa pusingan(helikopter)..
Selepas itu, bila disuruh mula..
mereka dikehendaki berlari untuk mengambil roti dihujung padan dan makan sampai habis..
Siapa habis dulu menang..
Tapi kawan aku paling kelakar skali..
Dia dahlah kurus..
Pusing-pusing banyak kali.. jadi pening r..
Bila dia start lari dia dah melayang.. xjejak tanah..
terbang sampai nak langgar kerusi batu..
semua org gelakkan dia.. mujurlah dia tu cool jer..

Pada sebelah malam ada LDK..
membuat origami dan presentation..
siap origami tulis jawapan pada soalan diberi..
ttg hostel life yg ketat dgn peraturan..
Apa yang paling dibenci dan haraapan..
Dan kumpulan aku, akulah kena present..
dan aku agak berjaya juga menyampaikan hujah aku itu..
10 markah untuk aku.. hahah..

Selepas itu kami akan lakukan aktiviti yg ditunggu oleh aku..
Nightwalk and solo drop..
Kami kena bawak kain penutup mata..
Sebelum start aktiviti tu..
Kami kena dera dulu..
Macam smalam.. Penat dowh.. habis lemak2 aku pecah..
Bila dah nak start aktiviti aku dah taklarat..

Aku tutup mata guna kain sarung..
Dahtu aku org first masuk hutan..
Aktiviti tu kononnya utk menguji mental..
Patutnya seram tapi jadi kelakar plak..
Setelah aku ditinggalka keseorangan..
Aku tertidur..
Sedar2 aku bunyi suara org..
Panggil2 komander..
Ada yang buat suara2 antu..(komander kot)
Ada tu kena 'kacau' panggil nama komander kuat2..
Ada sebut Allahuakhbar tanpa henti..

Yang budak perempuan pulak macam buat demonstrasi..
Sorang sebut Allahuakhbar.. Yang lain ramai-ramai ikut.. Dahlah kuat ramai pulak tu..
Bila dah takut baru ingat Allah.. Selama nI..

Habis aktiviti dekat kul 3 lebih pagi..
pastu leh masuk tidur..
Esoknya baru ada compass matching..
Kitaorg kena jalan dalam group cari checkpoint..
Kena merempuh ladang kelapa sawit dan highway..
dahlah waktu tengahari..
habis terbakar kulit aku.. merah giler.. akukan putih..

Selama kat camp tu kami xdiberi minum air sejuk..
Semua air suam sampai air sirap pun suam..
Pastu time compass matching tu kami terjumpa kedai runcit..
Apa lagi serbulah..
Habis kot air sejuk dalam peti kedai tu kot..

Kumpulan aku menjadi kumpulan first sampai kat checkpoint..
Pukul 3 majlis penutup..
Pukul 4.30 kiteorg bertolak balik ke uitm..
sampai uitm aku terus serbu koop beli air sejuk..

Malamnya ada ceramah 'Isu Kalimah Allah'
Walaupun penat aku ttp enjoy..
tambah2 ceramah tu bagus gak..

Esok aku kena pergi taman negara pulak..
Ada trip subjek geologi..
3 hari 2 malam..
So, aku kena packing2 apa yg patut..

Assalamualaikum..


4 comments:

Annaz said...

sabaq je la..
kelakar duh yg dak2 prmpuan tu laung Allahuakbar ramai2..
ak rase cam diorg nak gi berperang je..hahaha..ak leh bygkan..haha..:))

ai@reel said...

untungnya badan...zaman saya nak pi camp pun xdpt.....xde duit nak bayar...maklumlah ibu bpa bkan org senang

mR.sYaH said...

annaz: tau xpe.. aku yg tertidur pun boleh tersedar.. kuat giler..

airel: xpe skang boleh pergi lagi.. buatlah camp dgn blogger2.. heheh..

ai@reel said...

terima kasih singgah