Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Monday, March 1, 2010

1st day camp: aku didera dimalam pertama




Assalamualaikum..

Baru hari aku ada masa..
Nak update blog ni..

Selama 3 hari 2 malam..
Aku dapat pakej murah..
Untuk pergi camp kesatria..
di Gunung Senyum..

Sedikit info:
Aku tanya komander..(bkn aku tanya pun benarnya)
Kenapa gunung itu dipanggil gunung senyum..
jawapannya.. jika kamu ada helikopter dan jet pesendirian..
dari atas langit kamu boleh tgk yg gunung ni ada mata.. hidung..
dan mulut yang tersenyum lebar..
aku pun xtau betul ketak..

Let's seen my activity..
First day camp:
7.30 aku kena kumpul tapi aku sampai 7.40..
Aku kena marah dgn komander hampir 10 minit(7.50)
Check rupa diri.. rambut aku kena gunting dgn komander..
Padahal baru semalamnya aku dah gunting..
Pastu dapat brg amanah..

Dengar taklimat bla bla.. sampai kul 8.45 naik bas ke gunung senyum..
Aku masih kaantuk lagi cuba melelapkan diri..
sepertimana rakan-rakanku yang lain..
tapi gagal.. aku pun lihatlah panorama sepanjang perjalanan..

Sampai area kg senyum rasanya kul 9.30..
Ada OPKIM..
Khidmat masyarakat..
Dibahagikan beberapa kumpulan..
Dan aku terpilih membersihkan tanah perkuburan..
Byk jugak darah aku didermakan pada nyamuk-nyamuk disana..
Aku ditugaskan utk menyabit rumput dan mencantas pokok kecik..
Sebab aku asyik mencantas pokok-pokok disitu..
Ada pokok berduri pula mencantas tanganku pula..
Lalu tumpahlah darah muda aku..

Habis OPKIM pukul 12.30..
Pelajar lelaki siapkan diri utk solat jumaat..
Hari tersebut jugak merupakan hari kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.
Maulidur Rasul.. kami berarak selepas solat..
Start dari masjid sampai rumah org kampung..
Kami disediakan makanan masakan kampung..
Layan je.. Rezeki bahamlah..

Pada pukul 4.00 ptg..
Kami terpaksa berjalan kaki 3.2 km..
Untuk masuk ke gunung senyum..
Sebagai latihan katanya.. padahal bas bleh je angkut..
Apa yg best ramai pelajar lelaki siap pakai kain sarung lagi..
Yelah semayang jumaat tukar pakai kain..
seluar dah kotor..
pastu xleh tukar..
jalan dengan kain-kain sekali..
sampai kena sound 'baru sunat ker'

Sampai dipintu dpn aku dah berpeluh riuk..
kami diberi minum air dan tempat tidur..
petg tu kami diberi taklimat..

Pada waktu malam pula..
kami diber kumpulan dari 1-15..
kumpulan aku kedua last..
LDK pertama start kul 9
Diberi kertas mahjong dan tali rupia..
Untuk membuat logo kumpulan..
Dlm group aku.. aku lgsg xsumbang idea..
Just tgk org buat.. hahah..
Akhirnya terciptalah kapal api..

Habis LDK tu sampai kul 10.30..
kami diberi minum malam..
kul 11.00 kami berkumpul balik..
untuk aktiviti jalan lasak..
kami dikehendaki berlari sepanjang 4 km..
dan kembali semula 4km..
totalnya 8km..
aku nak lari 1km pun dulu pikir pnjg..

Aku pun berlari selambat yang mungkin..
Dalam group kena sama-sama..
Apa yg penting?? Kerjasama..
Pukul 2.00 pagi kami sampai balik..
Aku xpeluh sangat sebab malam sejuk2..
lagipun lari tgh malam.. gelap..

Pukul 3.00 baru diberi tidur..
Pukul 3.30 kami dikejutkan tiba2..
siswa ada kes..
Kami akhirnya didera padam malam pertama..
Macam2 kena buat..
Duduk separuh.. pumping..
Berguling diatas batu daan pasir..
Berlari setempat tampai pakai kasut diatas batu-batu..
Dan byk lagi..

Kul 5.00 kami dibenarkan utk tidur..
Kul 5.30 kami dikejutkan utk solat subuh..

Esoknya...

Bersambung 2nd day camp...

Assalamualaikum..

5 comments:

NaZa said...

Wau.advancenye kesatria ko.ak dulu x g pun.mls.x kuase nk lyn menda2 cm2..hehe.tp ak dh prnh g gunung senyum 2.masa jpa3 prngkt negeri masa sekolh dulu..hehe

jejaka anggun said...

so lepas balik dr gunung senyum apakah senyuman anda seindah suria?

putra said...

haha..mcm best je kem ko..

asna ashraff said...

haha senyum :)

mR.sYaH said...

naza: mmg advance pn.. hahah..

pakcik jejaka: lebih indah dari itu.. hahah..

putra: mmg best.. hehhe..

asna: senyum sokmo..