Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Sunday, May 31, 2009

Adoyai..

Gawat!! Adoyai...
stress nak mampus...
aku seminggu berada tempat baru..
mmg xleh nak sesuaikan diri..
tension tul..
emosi aku xstabil langsung..
pikir macam-macam..
itu xkena ini xkena..
bab pelajaran yg ketinggalan lah..
persekitaran barulah..
aku ni jenis pendian nak mampus..
klu tak kenal aku sonyap jelah..
bile dah kenal bru hua hua hua..
dahlah bengan manchester kalah dgn barcelona..
xleh tgk plak tu..
ADoyai.....

mungkin inilah dikatakan kitaran emosi..
pape pun bacalah ni..
aku ambik dari dr.inspirasi..
jgn marah doktor yerk..

Kitaran Emosi

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Seperti mana tajuk di atas, artikel inspirasi hari ini adalah berkenaan kitaran emosi.
Pernahkan pada suatu ketika apabila saudara bangun dan ingin melakukan sesuatu, saudara merasakan saudara bertenaga untuk melakukan apa sahaja? Saudara merasakan saudara mampu meyiapkan segala tugasan yang diberikan. Hatta kerja yang sukar pun tidak menjadi masalah bagi pihak saudara. Saudara merasakan bahawa seolah-olah berkeyakinan dalam mengapai apa sahaja dalam hidup ini.

Ataupun pernahkan saudara bangun pada suatu hari dengan perasaan yang teruk? Saudara berasa tidak semangat untuk melakukan apa-apa.Saudara merasakan sesuatu yang tidak kena. Saudara tidak berkeyakinan dengan apa yang saudara lakukan. Saudara merasakan diri ini lemah.

Apakah faktor yang mempengaruhi emosi ini? Adakah ianya berlaku secara semulajadi? Perkara ini telah menarik minat Og Madino dan Professor Edward R. Dewey bergabung bersama menulis tentang kitaran. Tajuk buku tersebut adalah “Cycles, The Mysterious Forces That Trigger Events.” Salah satu yang menarik minat mereka adalah mengenai kitaran emosi manusia.

Menurut Og Madino, terdapat kajian telah dibuat mengenainya. Salah satu kajiannya adalah daripada Professor Rex Hersey ,Universiti Pennsylvania. Beliau menyatakan bahawa manusia mempunyai kitaran emosi dimana secara purata tempoh emosi tersebut adalah 5 minggu.

Tempoh ini merupakan kitaran manusia daripada merasai perasaan gembira iaitu paling atas, seterusnya turun ke peringkat tertekan yang terletak di bawah sekali dan seterusnya naik semula ke peringkat gembira. Setiap orang mungkin mempunyai tempoh kitaran emosi yang berbeza. Ada yang panjang dan ada yang pendek. Tetapi secara puratanya kebanyakkan kitaran manusia adalah selama 5 minggu.


pape pun aku akan pikir jalan terbaik.. adoyai..

Sunday, May 24, 2009

terima dengan ikhlas..

Seorang follower bagi award.. first time dpt award.. org len xnk bagi ker??
sebenarnya dah malam ni sok nak gi daftar program 1 thn ni..
tapi xpela.. ad skit mase..

tapin kena jawab soalan..
1. kenapa follow??
suke ati sylah nak pollow2...
xde ar sy mmg ske memfollow org dr kecik2 lg..
dan kite boleh jd kawan kan..

2. kekacatan ke kecacatan??(bab kata kwn sy daly whatever!)
xde pun asenyer.. kreatif adalah..
x mcm blog sy ni yg cukup2 mkn..
beselah bdk bru blajar..
hahahhahahaha...


thank you alot lot lot lot.....
ngantuk r.. bye2..

pabila kena memilih..

Perasaan aku sekarang berbaur..
yelah aku kena memilih..
aku ni dahlah jenis kompius memanjang..
aku bru target gi u tapi dapat plak program satu thn ni..
dlu mmg nak msk..
tp pas kena reject dlu dah xde perasaan..
esok aku start kot..
tapi...
argh.. bengang gak.. aku..
kluarga suruh gi jelah..
aku ni jenis blur skit tak byk pn..
tapi nilah..

MySpace MySpace
MySpace MySpace

pe2 pn aku akan buat yg terbaik untuk hidup aku...

Wednesday, May 20, 2009

tengok wayang..


Hahahaha... makin dekat dah aku nak melangkah masuk u ni..
pe2 persediaan xwat lagi..
xpelah masih ada masa lagi..

semalam aku kuar dgn member aku mirul dan syahir..
kitaorg just round2 kuantan parade jer..
pastu mirul blah sebab abg dia dah abis temuduga kat wisma..
tinggal aku dgn syahir..
rase malas nak balik lg..
akuj pn mengajak syahir tengok wayang..
first aku nak tengok wolverine tp syahir dah tgk..
pastu aku pn ajak tgk star trek..
pastu ada lagi satu citer angels and demons..
kitaorg xtau nak pilih..
last2 aku ajk tgk star trek..
tapi org2 kat situ ramai tgk angels and demons..
yg tgk star trek xramai dlm 10 org...
biarlah tapi citer tu best..

aku ske citer tu..menarik..
dan mcm lagilah..
aku suke watak james, bones dan chekov.
bagi aku yg paling klaka chekov tu si rusia..
yelah dia ckp dalam bi bunyi klaka gler..
dah tu bijak dan tangkas..
si spock tu bkn xske tapi telinga tajam dia aku benci gler...
bones tu cerdik.. sebab tu james boleh naik angkasa..
james tu plak berlagak macam aku..
dan satu lagi aku ske pompuan hijau tu.. hahahahah...

kapal enterprise.. cam klaka bentuk dia..

chekov,james,scooty,bones,sulu dan uhura..

ni spock, tengok telinga tajam dia, vulcan

si nero, si romulan yang jahat...

apa-apa pun citer ni best gaklah.. aku bagi 4 bintang..
syahir ajak tgk a night to museum 2... tengoklah dulu

Sunday, May 17, 2009

sedap....

kemenangan yg wajar

First aku ni bkn fanatik kt af..
aku just tgk konsert..
diari2 ni aku xlyn..

tapi apa yg aku nak kata kemenangan af7
memang wajar HAFIZ menang..
target aku:
1.hafiz
2.akim
3.isma
4.yazid
5.aril

bukan aku xsuke bdk aril tu..
cuma bg aku dia dh kluar dulu..
xkisah mcm mana pn..

tapi yg aku tahu juara2 af..
semuanya tepat..
dan satu lg..
pengkritik..
malaslah aku nak ckp..
sebab aku bknnya pro pn..
tahniah buat 4 finalis!
hafiz,akim,isma dan yazid...

MySpaceMySpaceMySpaceMySpace

Saturday, May 16, 2009

mase2 mudaku..







GAMBAR2 NI AKU curik kt blog abang raja..
jgn marah abg raja..
sekali sekala kongsi..

puas aku carik gambar aku xjumpe2..
abg raja xsnap gmbr aku ker..
asyik2 muke bdk same..

yg ni time pecutan akhir spm..
wah, sekali aku dgr abg raja bagi motivasi..
aku trus insaf..
tapi beselahlah aku..
xbertahan lame..

oklah.. pape2 pn.. ni just
kenangan mase muda..
nak tgk lagi???

apa guna....

MySpace

kalau boleh aku nak jerit kuat2. biar kasi gegar satu malaya..

MySpaceMySpace

xlame lg aku nk langkah dunia baru..

MySpaceMySpaceMySpace

bersama beberapa rakanku..

MySpaceMySpaceMySpace

smalam aku brenti keja.. lega dah..

MySpaceMySpaceMySpaceMySpaceMySpace

apa guna ada lesen kereta klu xleh bawak..
aku ada lesen..
perfect mase ujian.. high score lg..
tp ayah aku xbg bawak..
apa guna?
apa guna?
ayah aku bagi bawak motor dia jer..
xbestlah.. nak gi ngorat naik motor..
bawak keta bru gempak...

MySpace

MySpaceMySpace

smalam member aku dari matrik tepon..
sungguh bergembira mereka yerk..
siot benor..
xpe ah.. aku dpt masok gak..
haahahahahahha...

oklah masa cemburu kt aku skang ni...
tgklah nnt akui beli kereta sendiri....
boleh bawak N skali..
hahahahaahhaha....
kepala angguk ka(kata-kata nisae utk aku)

MySpace

eh, xabis lg, aritu aku gi tgk wayang citer..
mgkn aku agak ketinggalan..
aku gi tgk dgn syahir..
mgkn citer ni masih belum dapat menakutkan aku..
hahaahahah..
cakap besar tul aku..
citer ni 3 bintang setengah...

aritu aku sempat nengok kakak aku tgk citer kt youtube..
ada ke org camni.. len kali aku kena pikir benda baik2 jelah..

wei af nak abis doh..
aku rase budak hafiz tu menang..
apa-apa pun sape menang pn aku xdpt pe2 pn..
hahahahah..
aku rase nak wat stail rambut hafizlah..
gerenti cair N kt aku..
hahahahahahahaha....


Get More Love Cute Cartoons

Watch Funny Videos Clips




Get More Love Cute Cartoons

Watch Funny Videos Clips



ok.. i go first..
nak tgk anak wayang.. hahaha jom ikut aku gi klate..

Saturday, May 9, 2009

masa lapang.....

Hari ni aku duk sorang2 kt umah..
jd xtau nak wat gapo.. nak gi keje pn malas..
aku sesorang..

pastu aku bukak myspace dan friendster...
xde gapo2 yg best pon..
pastu aku pn terbukak youtube..
dan aku pn tgk 3 buah filem..
dari ptg sampai malam..

2 cite malaysia..
1 indonesia...



Ketiga-tiga cerita ini memaparkan genre yg sama dan berbeza cara penyampaiannya..
DIantara ket9ga-tiga cerita ini aku ske pd
1.wayang
2.apa artinya cinta
3.selamat pagi cinta

aku ni bkn reti untuk menilai sesebuah filem..
tapi mengikut mata dan telinga aku..
wayang memaparkan kisah yg berat..
apa artinya cinta ttg komedi romantik..
dan selamat pagi cinta ttg korban dlm percintaan..

tapi apa-apa pn..
semua citer ni pun dah ditayangkan..
nnt klu ada masa2 lapang..
aku nak tgk citer lain plak..

hahahahaaha.... busan2....

masa itu...

Hari aku sesorang jer duk umah..
family aku pergi ambik kakak first..

E
ntah kenapa mata belum mengantuk..
jadi aku bukak jer intrnet ni..
melayarilah..

hari ni aku jumpa balik member2 aku..
kire lame gak kteorg x jumpa..
pas ambik result aritu..
sekarang masing2 pn dah dpt tawaran..
ada yg pergi cepat ada yg pergi lambat dan yang masih menunggu..
itulah nasib kitaorg..
sesungguhnya aku bersyukur dgn apa yg aku dpt..
kira punya kira x termasuk aku ada 12 org tadi...
ikhwan,taiko, yie, pokjak, paya, zaim, dollah, pa'an, zaqu, pendi, mirul dan farid..

first2 kami g main futsal..
aku jd goalkeeper..
mmg penat..
yelah dah lame x bersukan...

pastu kiteorg gi kuantan parade..
bukan melepak tapi makan2...
pastu aku kena teman member2 aku yg nk gi matrik isnin depan beli barang....
macam diaorang borong..
aku tumpang sekaki jer...
bajek xcukup lagi..
nnt klu dah cukup tahulah apa aku nak rembat....

akhirnya aku sampai kul 8.30 kt umah..
dan aku termiss s.......
aku bkn sengaja pn..
dan skang aku xleh nak tido lagi..
hujan plak makin menggila-gila....

Friday, May 8, 2009

telingaku..

Ntah kenapa halwa telingaku minat gler lagu ni.. gi mane2 pn xkiralah tandas ke..
nak tido ker.. aku asyik nyanyi..
walaupun lirik hancurrrr gler..

ni lirik lagu dia.. lagu faizal tahir aku suka lagu ni dgn maaha karya cinta je..
yg lain xpn..

Cuba
by Faizal Tahir

coba kau dengar
coba kau coba
diam bila ku coba
untuk berbicara dengan kamu
pernahkah kau anggap
bila ku perlu tuk meluahkan rasa hati

dan bila kau bersuara
setia ku mendengar
agar senang kau merasa

chorus
siapa sebenarnya aku padamu
mungkin sama dengan teman lain
yang bisa kau buat begitu
dan bila
tiada lagi teman bermain
kau pulang mendapatkan aku
itulah aku padamu

coba kau lihat
coba kau coba
renung ke mata kau
bila ku kaku melihatmu
pernahkah kau ada
bila ku perlu tuk menyatakan rasa sakit dalam diri
dan bila kau perlu
setia ku menunggu
agar senang kau merasa

repeat chorus
maafkan kerana ku tak pernah
terlintas tuk menulis padamu
salahkan ku
tak mungkin lagi aku meminta
untuk kau mendengar
untuk kau melihat ke mataku

Esok aku and geng2 aku nak kuar..
yelah sebab ada yg nak masuk matrik, maktab dan u..
mesti xleh jumpa dah..
lgpn ikhwan esok cukup 18 thn..
walaupun xgaya..
hahaahahaha....

Sunday, May 3, 2009

aku bukan insan sempurna...


Tiada manusia yang sempurna...
begitulah aku..
aku cuma insan biasa-biasa saje..
punya perasaan....
aku bersyukur dilahirkan sempurna..
tapi aku tahu aku bukan insan sempurna..

aku tak mampu memuaskan hati semua teman..
sebab aku bukan sempurna mana..
aku tak bisa menjaga hati semua kawan...
sebab aku tak sempurna tingkahnya..
aku tak bisa menjadikan perangai ku menyenangkan semua sahabat..
sebab aku memang tak sempurna..

aku ada hati dan perasaan..
aku kadangkala sensitif dan emo..
aku bukan manusia tunggul yg terima semua..
sebab aku tak sempurna..
aku bkn manusia yg dapat menerima kutukan, makian dan hinaan juga umpatan..
sesuka hati..
aku bkn insan sempurna..
dan aku bukan sempurna...

aku cuma manusia biasa-biasa..
tak ingin menyakiti dan disakiti...
kerna aku bukan insan sempurna.....

Saturday, May 2, 2009

BOHSIA,SAHABAT DAN REZEKI...


Hari khamis lepas aku dan kakak aku gi tgk citer bohsia...
kakak aku sibuk nak tgk..
ikutkan aku nak tengok wolverine..
dahlah aku kena belanja...

MySpace

mula-mula perkara yg terlintas kt aku citer ni mengarut dan tak berbaloi..
bukan aku xsuke citer melayu ni..
cuma aku mudah bosan dan tak byk untuk berfikir..
jd aku rase bkn taste akulah..

MySpace

namun biasenya tekaan aku selalu meleset..
jln citer yg tak membosankan..
cuma ada sikit-sikit yg masih kurang..
citer ni straight to the point jer..
xperlu nak pikir byk sgt...
apa-apa pun 4 bintang tuk citer ni..

nilai persahabatan diukur dengan kejujuran..bukan kebendaan
jadilah ubi yg bertutup rapat…bukan kek yg berkrim tetapi..diharungi lalat..

bagi aku sahabat itu sukar dicari..
dan aku akui yg aku xada lagi sahabat..
tapi aku ada beberapa teman dan beribu kawan...
sahabat adalah orang yg paking memahami kita lebih dari kita sendiri..
masih adakah manusia seperti itu lagi?
ADA!
tapi kadarnya amat sedikit sekali..
dalam persahabatan ini ada peringkat-peringkatnya..
ada 3 peringkat dalam persahabatan..

peringkat pertama: paling bawah
kawan- jumlah yg paling byk yg kita ada.. kawan adalah manusia yg kita kenal walaupun seketika dan semasa kita senang.. mereka ini ada saat-saat kita gembira.. walhal kita jumpa tepi jalan pun sudah boleh dianggap kawan.. cuba bygkan dari kecil, hinggalah sekarang.. baerapa ramai kawan yg kita ada..
dari tadika ke sekolah rendah ke sekolah menengah ke universiti ke tempat kerja.. byk bukan?

peringkat kedua: pertengahan
teman- jumlah yg agak kurang.. teman adalah manusia yg cuba berada disisi kita tidak kira diwaktu senang mahupun susah tetapi teman tidak memahami kita.. teman ini adalah org yang cuba memberi bantuan kepada rakannya dan pada yg sama memikirkan diri sendiri..
peringkat ketiga: paling atas
sahabat- jumlah paling kurang dan ada juga yg tiada langsung..
kerana sahabat itu yg paling susah untuk dicari..
sesiapa yg punya sahabat..
adalah manusia yg paling beruntung...

MySpace

semalam aku cukup gambira kerana akhirnya rezeki ku tiba..
Alhamdulillah...
sekarang aku kena cuba belajar hidup dgn suasana yg baru..
walaupun....