Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Sunday, November 22, 2009

couple itu haram???

Assalamualaikum..

COUPLE TU HARAMLAH....

betul ker??

Suatu ketika dahulu ada member dekat myspace antar
satu statement kt buletin.. ttg isu couple ni..
sebab couple byk mendatangkan zina kecik..
zina besar pn boleh..
ada zina mata, telinga, mulut dan selainnya..
tp yang paling kuat zina hati...

tp itu aku xtahulah sahih atau taklah..
tapi bg aku..
couple tak haram jika kita muhasabah diri dulu..
first, niat couple..
mesti orang yng kita couple 2 org yg kita cintai..
dan nak jadikan dia isteri@suami..
jadi kita hendaklah berniat yg kita cintakannya kerana Allah..
dan dia bakal menjadi sebahagiaan hidup kita..
jika kita buat buruk pada dia..
bermakna kita buat buruk pada diri sendiri..
dan couple tu jadi haram bila kita niat..
nak buat 'benda' tu jer tanpa kahwin..
bkn sahaja HARAM tapi siap kena LAKNAT lagi..

Couple tu tak haram jika kita jaga batas2..
batas pergaulan.. bile dah couple semua benda nak pegang..
sampai yg 'dalaam' pn..
ustaz aku ada cakap..
lebih baik pegang babi dari pegang wanita bukan mahram kita..
sebab pegang babi kena samak dan tak dosa..
pegang wanita bm tak payah samak tapi dosa..
pilih nak samak ker dosa?

Sejak tu aku xsentuh2(selama ni pn xprnh.. heheh)..
walaupn aku ni bkn baik sgt..
skurangnya aku dpt elak benda yg dpt elak..
benda yg takleh elak tgu lyn jelah..
sebab pandangan pertam tu rezeki..
yg kedua tu bru dosakn..
jd bila nampak mula2 tu pndg2 lama2.. heheh..


jadi kesimpulannya.. kita pikir-pikirkanlah sendiri..
sebab setiap org ada pndgn masing2..

Assalamualaikum...






12 comments:

DakLengai said...

aku ske statement 2nd last ko. hhehe..

tp apa ko katakan ni, aku stuju. Semuanya berdasarkan niat kita :)

mR.sYaH said...

betul 2.. ape2 pn niat 2 yg plg pntg

Mr.Homosapiensz said...

dgr kata gak...couple ni mcm kita bertunang dah....
dlm islam xde istilah couple..so bertunang ler....

mR.sYaH said...

betul rasenyer sbb ustaz saya ada ckp kata org tu couple msknyer dia dah bertunang jadi org lain xleh rmps hak org lain..

Anis Hayati said...

'Couple' itu boleh diibaratkan seperti mendekati zina (telah diberi peringatan dalam Al-Quran supaya jangan mendekati zina). Betullah apa yg awak tulis, zina hati, tangan, mata dll sbb tu haram couple.

ikut kaedah usul fiqh, ssuatu yg mbawa kpd haram,hukumnya haram. So, equation 'couple' sblum nikah adlh :
couple = menghampiri zina
menghampiri zina = haram
maka, couple = haram (very simple equation)

apabila 'couple' sblum nikah tu hukumnya haram, bukanlah brmakna kt bleh brgaul dgn jntina brlwnn ssuka hati dgn mnjadikn alasn "kami x couple, kami kwn je".

sambung kjp lagi...

mR.sYaH said...

betul2 tu tp kirenyer couple 2 mmg haram jd utk jdkn hubungan tu xharam kena brtunanglahkn..??

Anis Hayati said...

mcmna nk knl calon suami/isteri klu x couple. Ingatlah Islam tu bersifat syumul. X ada 1 hal pun x diajar dlm Islam. Cara yg dianjurkn Islam utk psngn yg nk khwin kenal-mengenali 1 sama lain adlh melalui cara prtunangan.

Kalau dah suka, terus bertunang.. kan senang (tunang tu kan proses utk mengenali pasangan tapi bukan untuk melebih-lebih, ada batas-batasnya). Tp yg mnyedihkn bila konsep prtunangn dah trsimpang jauh dr kbnrn. Buktinya, prtunangn yg spatutnya jadi tmpoh utk lelaki & wnita HANYA saling mngenali dh dijdikn 'lesen' utk psngn tsbut brdua-duaan tnpa mahram, mcm psngn yg dh nikah. Konsep ini slh sama skali !

psngn yg brtunang haram brgaul bebas mcm suami isteri. Mereka ttp terikat dgn batas2 prgauln antara lelaki & wnita ajnabi. Tmpoh brtunang hnyalah tmpoh knl-mngenal, bkn tmpoh mlyn2 prasaan cinta.

Nabi s.a.w sendiri menyuruh umatnya melihat-lihat dulu pasangannya sebelum nikah supaya tak menyesal di kemudian hari, itulah bertunang! Lepas tunang dan dah serasi, nikahlah! Lepas nikah baru BERCINTA! Lebih indah tau..

Klu dlm tmpoh prtunangan tu didpti kdua2 psngn x secocok / x serasi, maka prtunangn bleh diputuskn scara baik mlalui prsetujuan kdua belah pihak. Klu dilihat dgn mata hati yg diselaputi iman & tqwa, akn trzahir brbagai hikmah yg dittpkn oleh Allah. Slain mghndri mksiat, ptunangn jg dpt mmelihara maruah kdua2 kluarga yg trlibat. Klu prtunangn diputuskn, kdua2 phk kluarga msih dpt truskn silaturrahim yg dh trbina tnpa rs dndam & bnci.

Wallahu'alam

p/s: Maaf komen pnjg2 & maaf klu xdpt jwb persoalan lg..

mR.sYaH said...

terima kasih anis sudi berkongsi.. terima kasih gak pada dak lengai dan mr.homosapienz..

betul bertunang itu mengenali antara satu sama lain tapi sekarang bila putus tunang ada pulak saman menyaman.. kononnya malu.. walhal xserasi.. entahlh pikirknlah..

Anis Hayati said...

itulah mslhnya.. skrg ni adat & budaya dh dicmpur adukkn dlm islam
itu yg rmai x fhm..
apa2 pun, akhir kata...
tepuk dada tnya iman.. ingat, syaitan sntiasa ada brsama kt utk sesatkn kita, jaga diri, jaga iman, jaga nafsu..

Salam

mR.sYaH said...

yg ponting iman kita sbb iman tu boleh bertambah dan berkurang...

kimisai said...

ermm mesti buhsan kan klu tak leh kapel?? (buat yg gila berkapel la..)

mR.sYaH said...

klu gitu tunang terus...