Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Monday, October 26, 2009

Convo, aku rase macam dah mati... sahabat

Assalamualaikum w.b.t...

Semoga sahabat2ku berada dalam keadaan sejahtera..
Lagi dua hari aku akan final exam..
Studi pun baru gitu-gitu..
sebenarnya tak boleh buat macam tu..
tapi sebab sifat kemalasan yang masih belum dibendung menyukarkan keadaan..
Alasan...

sabtu yang lepas... baru berlalu..
aku pergi Uitm shah alam..
sebab kakak aku convo..
dapat ijazah dalam course pengurusan kewangan..
aku tgk muka dorang happy belaka..
tambah-tambah.. yang dpt anugerah naib canselor..
pakai sempang warna pink lagi..
bila tgk dorang macam tu..
tiba-tiba hati aku terdetik..
dapatkan aku jadi seperti mereka?
senyum dengan lebar ke tahap maksima...

Aku sebenarnya berada ditahap kerisauan..
Risau yang anat sangat..
Hanya Allah yang tahu apa aku rasa sekarang..
cuba bayangkan..
macam mana aku nak dapat anugerah dekan untuk sem ni..
kalau fizik aku lgsg xpaham..
test dan quiz aku jawab melalut..
kimia pulak separuh jer..
math paham tapi markah rendah..
subjek lain? Carry marks? hancur..
aduh kadang-kadang aku risau..
macam mana aku nak smbg sem dapat..
klu dapat.. kena repeat semula subjek.. masalah gak.
klu macam tu mimpi jer aku rase nak pakai sempang warna pink tu..
aku rase macam dah mati..
ada harapan?

memang aku tak boleh putus harapan..
munkin sebab aku aim belajar salah sejak dulu lagi..
belajar sebab peperiksaan..
sebab nak kerja besar lepas dapat ijazah..
patutnya orang belajar kerana Allah..
sebab belajar itu ibadah..
belajar untuk dapat sebanyak mungkin ilmu..
bukan belajar lepas habis exam terus lupa..
sebab tulah aku tak pernah berjaya..
dari UPSR ke PMR ke SPM sampailah ke U ni..
Nothing Change! Same like dulu-dulu...

Aku harap aku still ada peluang untuk tebus balik..
aku dapat kawal sifat malas ni..
jangan bagi dia kuasai aku..
biar aku kuasai dia.. baru betul..
aku harap sahabat2ku doakan aku..
semoga doa korang dapat mengubah aku..

Jadi, sebelum Start final exam ni..
Aku nak minta maaf pada sahabat2ku..
teman2ku.. kawan2ku..
samada dialam nyata dan alam maya ini..
semoga ukhuwah yang dibina akan merapatkan lagi silaturrahim antara kita..

kepada rakan2 seperjuangan kat Uitm..
terutamanya ECD1KI..
studi2 betul..
time ni dah tak boleh malas..
aku tahu korang semua rajin tak macam aku..
tapi aku akan cuba berubah..
doakan untuk aku..
semohga korang jalani final exam dgn lancar..
jangan meniru.. tak elok.. bahaya.. dosa..
cukup2lah meniru masa test dgn quiz..
lecrurer tak nampak tapi Allah nampak semua tu..
aku doa korang berjaya,,
harap2 dapat dekan sem ni..

kepada rakan2ku di matrikulasi..
yang sedang enak santai dirumah sekarang..
korang dah lepas finalkan...
semoga result korang marvellous..
walau apapun berlaku teruskan belajar..
untuk Ikhwan.. jgn cepat mengalah..
aku akan cuba sedaya upaya untuk membantu..
dan mendoakan..
untuk yang lain berusaha sehabis baik.. tetapkan niat..

kepada rakan2 ku di politeknik..
korang lambat lagi nak final..
belajar betul2..
jgn main2 kuat sgt..
time belajar kena belajar..
time main.. mainlah puas2..
untuk isma..
ka kata nak berubahkan ..
provelah kat aku...

kepada rakan2 bekas sekolah teknik kuantan dan sekolah ahmad..
walau kat mana korang sambung belajar..
korang kena kuat..
xkesah orang nak pandang apa.. cakap apa..
korang yang decide hidup korang..
jangan terbabas sudah..
utamakan perkara yang penting dulu..
semua orang nak berjaya kita macam tu jugakn..
jangan pandang kat belakang selalu..
sebab kita kena tahu apa yang berlaku kat depan..
sebab kat depan hidup kita yang bermula..

kepada rakan2 dialam maya..
walau apa pun kamu sekarang..
teruskan usaha..never give up..
macam aku yang tgh berusaha ini..
korang pun jgn lupakan doa untuk aku..

"HIDUP INI MACAM RODA.. SEKEJAP KITA KAT ATAS.. SEKEJAP KITA KAT BAWAH"
"BELAJARLAH KERANA ALLAH DAN BERSAHABATLAH KERANA ALLAH"


Assalamualaikum...

5 comments:

kEy said...

gudluck syah!
key p0n nak final gak!
wish me luck!

kimisai said...

rileks...semua ader rezeki masing2..kan

mR.sYaH said...

kimisal.. biarlah masa yang tentukn
klu dah takdir kena terima gak..

key.. gudluck gak..
wat betul2 masa final..

NaZa said...

good luck shah..ape2 pun yg terjadi kita x leh berputus asa..selagi kita mampu berusaha teruskan lah usaha kita..kadang setiap ape kita impikan x leh jadi kenyataan..Mungkin ada sesuatu yg lbh baik menanti kita dimasa depan..

mR.sYaH said...

naza- good luck utk ka gak.. ka pn final gak kn.. aku pun xnk putus asa tp kadang2 rase macm2.. doakn aku..