Kawan-Kawan Si Kacak

klik sini

Thursday, August 27, 2009

Adegan Bulan Puasa..


Assalamualaikum..
Salam Ramadhan syah ucapkan..

dah lama dah tak buka blog ini..
sibuk sikit terutamanya time bulan puasa ini..
mujurlah kelas arini cancel...
tp ptg ni ada quiz plak..

jadi di bulan yang baik..
sebagai umat islam, banyakkanlah melakukan ibadah..
wajib semestinya dan yang sunat tu lapang-lapangkanlah masa anda..
walau sesibuk manapun..
masa nilah kita boleh solat tarawih..
aku bnyak kali gak sempat solat terawih.. bukan ponteng..
tp sebab ada kelas waktu malam..

sebenarnya aku ada satu cerita yang nak dikongsi
adegan yang agak memalukan diri aku sendiri..
peristiwa tu aku ingat sampai skang..
aku rase korang pn pernah alami gak..

hari kedua puasa yang lalu...
aku balik umah untuk berpuasa dan berbuka dan bersahur..
bersama-sama keluarga.. walaupun cuma 2 hari..
sekurang-kurangnya melepaskan rindu..
merasakaan masakan dirumah..
jd ari ahad aku pn nak balik..
tp syahir ajak balik awal sebab takut ramaai org..
mls nak berdiri dlm bas lama2..
dahlah bulan puasa kan..
aku trun dari rumaah kul 10 pagi..
so aku jln ikut kuantan parade..
aku rase penat..
tiba-tiba perut aku rase lapaar..
aku rase sebelum keluar rumah aku x mkn ape2 pn..
jd aku nmpak sorang akaak pki tudung kt kedai roti..
dia tgh susun roti2 dia..
aku pikir mkn roti jelah buat alas perut..
aku tgk kedai tu tak rmaai org.. cuma ada sorang jer lelaki tgh asyik menghirup milo panas..
baru kul 10.15 awal lagi..
aku jadi kecur liur..tiba-tiba aku rase air milo tu cam best jer..
padahaal aku minum milo biaase2 jer..
aku pn terus melangkaahkan kaki kekedai roti itu.. dengan selaambanyaa..

Akak itu plak pandaang semaacam jer kt aku..
biarlah aku nak pilih roti yang best2..
untuk mengisi perutku..
abis je pilih aku nak baayarlah..
kat situ aada dua orang kakak tgh wat roti..
pandang2 aku..
apsalah dorang ni.. hensem sgt ke aku aritu(perasan lebih)..
aku pn nk bayar.. akak pki tudung tu plak muka cam serba salah..
aku plak wat dono....
bila akak tu nk start kira..
aku tersedar yang bahawasanya aku ini berpuasa..
dengan pantas aku berkata..
"takpe r kak"
dan terus melarikan diri dr tmpt tu..
aku sempat menjeling akak tu yg terpinga-pinga..
dan lelaki yg tgh mkn tu adalah apek tua...

Aduh aku malu giler rase cam xnak masuk dah kuantan parade,,
apalah akak tu pikir ttg aku..
muka baik tp x pose..( baik ke aku ni?)
heheh.. baiklah gak..
aku dah insaf pasni xnak dah gi kedai tu..

Dan semalam aku dgn asyraf..
beli mknn untuk sahur kat cafe..
nasi goreng dgn ayam crispy.. marvellous giler...
so aku lyn citer full house smpai kul 2 pagi..
so aku kunci jam handset kul 4.30..
nak sahur kononnya..
last2 aku bgn kul 6.30 pagi..
aaduh kecewa giler aku rase..
melayang aku punya aym crispy...
dahlah bahagian kepak plak tu...
adoyai....

kelas plak dahlah full dr pagi smpi mlm...
tp nak wat camne..
satu bilik aku xsahur...
dan makanan tu terpaksa lah aku buang separuh hati..
redha jelah..

itulah antara adegan2 aku masa bulan puasa nikan..
aku rase korang prnh mengalaminya kan...
so, korang hadapilah bulan yang mulia ini sebaik mgkn..
jgn lupa buat qiamulail.. malam2..
jgn asyik tgk movie jer cam aku..
gi kelas ngantuk..

oklah..
aku beransur dahulu..
Assalamualaikum...
semoga Ramadhan ini bukan Ramadhan yg terakhir buat kita semua..
INSYAALLAH.....


No comments: